Stora shoppingdagen

Jag vet att jag har skrivit det förut men utifall att det har tillkommit en helsickes massa nya läsare (knappast) men mest för att det tål att sägas igen - det absolut bästa med att arbeta i ett restaurangkök ar att ta en dusch efteråt! Svett, kycklingblod, rengöringsmedel, olja, olivjuice, citronklibb, grillrök, mer olja och köttsafter... allt tvättas bort med massa doftande tvålar och schampon! En ren pyjamas på toppen av det och undertecknad vet vad lycka är. Det var dessutom löjligt varmt och klibbigt i köket idag så jag sprang hem efter en halvtimme och raidade min källare, hittade två bra fläktar som jag använde (mycket) innan jag hade air condition. De räddade kvällen, inte minst mitt humör.

Vi har fått en ny servitris, vi kan kalla henne Sonja (vilket hon såklart inte heter). Väldigt trevlig, verkar smart, 27 år gammal, omtyckt direkt. Hon flyttade hit upp till denna lll aavkrok från Florida för bara några veckor sedan. Orsaken var den allra vanligaste - kärlek. Hennes fästman kommer härifrån och de ska ju gifta sig i oktober och hans föräldrar börjar bli till åren så... hon lämnar allt ocg flyttar hit där hon inte känner någon enda människa förutom då sin fästman. Idag medans hon gjorde sig klar att gå till jobbet piper en telefon till. Det visar sig vara fästmannens och han är på jobbet, ett jobb där han använder sin mobil så hon är hjälpsam fästmö och textar direkt en kollega till sin karl, frågar om hon ska svänga vägen om hans jobb med mobilen. Samtidigt som hon skriver dyker ännu ett meddelande upp, inte jobbrelaterat. Det visar sig vara en gammal älskarinna till fästmannen, en kvinna som han dyrt och heligt lovat är ute ur hans liv sedan flera år. Och Sonja läser hela meddelandehistoriken. Ingen vacker historia. Bara sexuella textmeddelanden och lögner, han sim skriver att han gjort slut med Sonja och bor själv, kvinnan som skriver om hur hon vill dyka upp iklädd en rock och höga klackar och hur hon ska ta hand om honom... På det viset såg de flesta meddelanden ut. Sonja berättade att hon först mått illa, spytt, skakat. Sedan gråtit i två timmar och efter det gick hom till jobbet (man har som sagt inte så mycket val här i USA, om man inte är rik eller så, det går som sagt inte att sjukskriva sig hur mycket skit livet än kastar på en just den dagen). Så nu står hon här, i en främmande liten stad, bland arbetskamrater som hon känt i en dryg vecka. Mer eller mindre pank, ingen familj i närheten, inga vänner, boende hos en man som hon tänkt gifta sig med om två månader. Och vet varken ut eller in. Det är i sådana lägen jag är glad att jag bor ensam i ett stort hus, hon fick i alla fall numret och adressen så hon har någonstans att ta vägen om hon behöver.

På tal om något roligare så ska jag och moster ut på äventyr denna veckan. Jag har jobbat ganska mycket de senaste veckorna och börjar äntilgen komma ikapp mig en aning rent ekonomiskt efter Sverige-resa och bilreparationer och sjukdom. Inte så att jag hystar pengar omkring mig,men tillräckligt för att vi ska ta oss ut på en heldag med SHOPPING. Den typen av shoppingdag då man har en skriftlig plan, en som omfattar proviant (vatten och snacks i bilen), klädsel (bekväma skor och saker som är enkla att ta av och på i provrum), inlagda fikapauser, varje önskvärt mål utsatt på en lista (på vår står än så länge Amish-marknad i Hollidaysburg, Target, The Big Mall med Old Navy och annat skoj - läs femtio andra skojiga affärer, Gariels - där de har löjligt billiga kläder från Anthropology, Vera Bradley-affären och...). Lunch står med på listan, kanske sushii så man inte blir för mätt. Det vore ju en katastrof att inte orka kuta runt i affärer efter lunchen. Vi erbjöd storsint morbror att följa med. Han avböjde omedelbart. Onsdag ska detta ske. Jag återkommer med rapport.

Nu ska jag läsa lite mer i min svenska deckare här ute på verandan, där det fortfarande är 25 grader varmt trorts att klockan visar fem i tre på natten. Avundsjuka, svenskar? Hahahahaha! Kom och hälsa på då, jag har snart slut på svenska böcker att läsa och ta med några paket mazariner också. Det saknar jag.

Kommentarer

  1. Stackars "Sonja".Svin finns överallt. hoppas hon kommer på fötter igen. Vi har haft en fin solig dag, nästan en sommardag! Tog en lång promenad i kvällsolen. Hoppas att ni får en jättemysig shopping/fika/lunchdag. Så Terry ville inte följa med? haha. Det hade ni väl inte väntat er heller, men såååååå snälltav er att fråga honom..... Handla som jag ibland, full varuvagn, men nästan tom igen när jag är klar. Fast ibland så finns det ju nåt man bara måste ha! Ha så kul!

    SvaraRadera
  2. Jag vill också planera in en shopping-dag, men det får nog vänta ett tag nu när vi varit på semester. Det är dessutom större chans att man hittar fynd och kommer billigare undan i USA. Här hemma har man inte råd med en hel dag utan får passa på när det är rea. Hoppas du hittar massa roliga saker!
    Kram

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Recept på syltefläsk

FB och Instagram dödade bloggen.

Obegripligt korkad