Recept på syltefläsk

För den som undrar, så är syltefläsk ett gammalt gammalt recept. Äts fortfarande i norra Sverige och några fler platser, till exempel i norra Bohuslän. Såhär gör man. 
Köp färskt orimmat fläsk, magert och "randigt" (beställ i köttdisken om inte annat). Täck med vatten. Koka upp  det i en stor kastrull, i bit eller skivor. Vill man vara traditionell ska det vara i stor bit, vill man vara snabb och skiter i traditionen går det lika bra med skivat. Dock bör man då koka upp vattnet innan köttet ilägges, annars inbillar jag mig att det blir segt. Vissa kastar i vitpepparkorn och lagerblad. Oftast gör jag inte det. Koka igenom köttet. Blanda till en saltlag under tiden med vatten och grovsalt. Jag kokar den inte, men vissa gör det. En rå potatis ska flyta i vattnet, så salt ska det  vara. Lägg sedan i fläsket, tyng ner med till exempel en tallrik, täck och ställ kallt. På nordligare breddgrader funkar balkongen eller trädgården bra, skydda mot djur bara. Bäst fungerar en billig ny plastspann. Låt allt stå mellan 3 till 7 dagar, beroende på hur salt man vill ha fläsket. Skiva, om det inte redan är gjort, och ät, gärna med senap på vörtbröd. Eller gör som jag som lyckats frälsa hard core amerikaner till att älska denna vikingamat genom att slänga skivor på grillen. Jävla gott till en kall öl.

Kommentarer

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

FB och Instagram dödade bloggen.

Obegripligt korkad