Torsk, försöksdjur, politik och bröllop

Nu vart det slut med läkemedelsstudien jag deltagit i de senaste tre åren. Orencia har jag fått, inte bara gratis utan jag har fått 35 dollar varje månad då de gett mig denna biologiska drog via dropp. Nu har de avslutat studien, helt abrupt, eftersom den inte tycks hjälpa mot just det dom ville ha den godkänd för. Så kan det bli. Jag har i alla fall fått en väldigt dyr medicin gratis i tre år. Mer än gratis. Finns det ett ord för det? Ska ändå ditt två gånger till för att ta blodprover och de har ansra studier men jag får se om någon passar mig. Jag är en försiktig general... Det handlar trots allt om högkommersialiserad försöksdjursverksamhet. Där fick jag till det! Två låååånga ord.

Annars har dagen varit ganska lugn (det retar mig dock att jag varit uppe sedan halv sju när det inte var helt nödvändigt). På tal om att vara uppe halv sju kan jag tala om att det var första morgonen denna höst som det var för kallt att sitta ute, det var till och med kallt i huset när jag vaknade. Korsdrag på övervåningen...skönt. Fick ett ryck och lagade till torsk med kokt potatis, ägg och dillsås och gröna ärtor. En av de godaste middagar jag vet. Är riktigt duktig nuförtiden på att laga till riktiga middagar här hemma. Eftersom jag har svårt att äta så verkar det fungera om jag just gör en mer komplicerad måltid, får i mig mer. Gillar dessutom mat som lagar sig själv. Potatis i en kastrull, ägg i en annan, torsken i ugnen. Sedan kunde jag sitta på verandan och läsa tidningen. Det enda som krävde min närvaro var såsen och det går ju fort som fan. Fattar aldrig folk som säger att de inte har tid att laga mat från grunden. Jag blir mer stressad av att till exempel värma en lasagne i micron. Tolv minuter! Lägg av, jag hade hunnit LAGA en lasagne på den tiden och sedan sätta in den i ugnen. Kanske inte riktigt, men nästan! Moster och morbror fick sig torskmiddag de också.

Är ju bara tvungen att lägga in en bild från bröllopet jag var på i helgen. Chet, en av kockarna jag jobbar med, gifte sig med Kate. De två är världens skönaste par, sällan hart jag sett ett ungt par lika goa, trygga och mer menade för varann. Den här bilden har en tjej som heter Christa Boyles tagit, hon är en av deras vänner (de har många) och hon är en ung mamma som försöker slå sig fram som fotograf. Fin bild, tycker jag. Hennes namn är en länk till hennes blogg, där finns många fler bilder, bland annat från Chets bröllop.

Ska bli skönt när valet är över och tidningarna skriver om NÅGOT ANNAT. Ber en stilla bön att inte Sverigedemokraterna kommer in, då skulle jag skämmas för Sverige. Här har amerikanarna (som ju av svenskar i allmänhet betraktas som dumma, outbildade, rasistiska bakåtsträvare) valt en svart man till president och vi ska tydligen riskera att bli landet som år 2010 väljer in dessa mörkermakter i parlamentet, inte kul. Den ännu viktigare frågan är varför. Kan det bero på att alla förståsigpåare väljer att idiotförklara de som säger sig vilja rösta på Sverigedemokraterna? Skulle det kanske ha hjälpt om det fanns ett vettigt, tilltalande och ärligt alternativ? Ett parti med lite ideologi, värderingar och arbetssätt som passar i dessa dagar - inte gamla dammiga, patriarkaliska, korrumperade och oärliga organisationer som knappt ens de aktiva kan känna igen sig i. Vi får den regering vi förtjänar, vi har förmånen att kunna rösta. Men lätt är det inte, inte nu. Inte denna gången.

Kommentarer

  1. Valet är en het fråga just nu bland folk och i media. Alla säger att demokrati är viktigt i ett land och i nästa andetag blir de sura på folk som inte röstar som dom själva. Men det är väl det som är demokrati? Att alla får säga sin mening och det som majoriteten
    väljer blir det som gäller.
    Kram på dig

    SvaraRadera
  2. Det är ju just det som är så otäckt, att det finns en hatstämning i Sverige nu som jag inte känner igen. Kanske uppfattar jag det fel som ser det såhär utifrån, men det känns som om något har hänt. Det finns hat i kommentarer, istället för att tala om VARFÖR man väljer att rösta på ett visst parti, talas det om hur onda den andra sidan är. Jag har levt i snart femtio år med vänner som är både vänster och höger och jag har aldrig förr sett samma otäcka stämning. Demokrati blir vad vi gör det till och man kan bara hoppas att så många som möjligt tar sig ut och röstar. Oavsett resultatet. Det viktiga är att folk bryr sig och inser att allt som sker har vi ett ansvar för. Men jag kommer alltid att tro att det är ett misstag att se vårt system som det ultimata. Hitler kom också till makten genom demokratiska val. Så det är en skatt som kan förvandlas till ett monster.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Recept på syltefläsk

FB och Instagram dödade bloggen.

Obegripligt korkad