En dag i solen

Det var ett tag sedan sist. Har jobbat massa timmar denna veckan och när jag inte har jobbat har jag städat i trädgården eller tittat på TV. Har tagit hand om min Jeep också. Tankat fullt för 23 dollar. Jo, det är sant. En hel Jeep-tank full för bara 23 dollar. Det kan man få när bensinen kostar 1.99 dollar per gallon och man dessutom har 80 cents rabatt från mataffären. Då betalar jag bara 1.19 för fyra liter bensin. Sen köpte jag nya fina vindrutetorkare för 25 dollar och här är dom så servicevänliga att dom sätter på torkarbladen innan man hunnit betala. En biltvätt med vaxning och hela köret för 8 dollar och sedan in på service, oljebyte, nytt filter, dammsuga bilen, fylla på luft i däcken samt växellådsvätska och alla andra vätskor som behövs i en bil - allt det gjort utan tidsbeställning och för 30 dollar.

Och det var dyrt. Man kan få det gjort för runt 20, men jag var lat och ville inte åka längre bort än så.







Nu sitter jag i en rottingstol i trädgården (eller ska man säga bakgården?) och skriver, kaffet står bredvid och solen gassar så jag ser inte ett ord jag skriver. Men det gör inget, det är varmt och berberisbusken på framsidan slår ut sina små gröna blad idag, visterian framför mig har små knoppar, liljor börjar titta upp i rabatten och lupinerna har kommit en bit på väg. Det är vår, helt klart vår. Även om det fortfarande blir satans kallt på natten så är det vår för det har jag och Gud bestämt.

Att jag har jobbat extra mycket beror på två saker, det ena är att vi firade St. Patricks Day i tisdags, Irlands nationaldag. Majoriteten av alla i den här stan (tror i hela USA) härstammar från Irland och de amerikaniserade irländarna firar denna dag mer hysteriskt än någonsin det har firats på Irland. Det är gröna kläder, flaggor och grönfärgad öl, det är fyrklövers och hattar och blinkand halsband och framförallt är det hinkvis med irländsk öl och whisky. Vi brukar inte bli så upptagna i vår bar denna dag, men nånting har hänt.... Vi var den enda baren i stan som hade fullt hus, från tre på eftermiddagen tills vi stängde halv tre på natten. Jag jobbade 15 timmar i sträck och vi andades knappt under tiden. Första riktiga rökpausen tog vi vid midnatt. Men roligt var det! Jag lyckades till och med laga riktig irländsk mat, Corned Beef and cabbage, och det serverade vi i mängder.

Dock var jag ganska trött sedan på mina lediga dagar.... Och hade absolut ingen större lust att blogga. Sedan trodde jag att det skulle bli en ganska lugn helg, men ack vad jag bedrog mig. Polisen kom och plockade upp en av våra kockar för obetalda underhåll till barn, och nu ser vi inte honom förrän tidigast efter helgen. Han sitter i finkan och vi andra får ta hans timmar. Skulle varit ledig ikväll men det blir till att jobba.
Slänger med några bilder från trädgården här idag så ni ser att jag inte ljuger.




H

Kommentarer

  1. Tack för bilderna,som jag önskat mig.Jag är så ofta i din trädgård i tankarna, så det kändes som om jag bara hämtade kaffe och var på väg att sätta mig hos dig.Ska bli skoj att uppdatera och utväxla mera bilder allteftersom det spirar, det ena efter det andra hos dig och mig. Kramar!!

    SvaraRadera
  2. Bra att du sköter om bilen. Och när det är så billigt så finns ju alla skäl att försöka öka livslängden på den. DS

    SvaraRadera
  3. Ah, visst var det en underbart härlig vårdag igår, söndag. NJÖT!!!
    Härlig uteplats ni har! Förstår att du unnar dig många stunder där.
    Safeway ja...det gäller att utnyttja deras bensindrive just nu. Jeepen fick sig ett skrovmål för mästan ingenting ju ;-)
    St. Patricks Day glömmer jag ALLTID bort. ALLTID!!
    Antar att det är svårt för dig att glömma eftersom du jobbar där du jobbar.
    Ha det så bra Ulrika!!!

    SvaraRadera
  4. Jag längtar tills jag sitter med dig i din fina trädgård och vi kan dricka te och prata läääänge. Och äta sushi!

    Men nu är det faktiskt bara två månader kvar! (Och för övrigt började jag på komvux idag, ska plugga två kurser som jag MÅSTE bli klar med innan jag åker till dig..hur ska detta gå?! huuuu!) Men jag peppar på att allt ordnar sig i slutändan:)

    Ta hand om dig! kram

    SvaraRadera
  5. e de inte dags för ulla att åka snart

    SvaraRadera
  6. Jag saknar dig och din fina trädgård. Sitta där och prata och njuta av allt fint som växer där. Jag som i vanliga fall hatar trädgårdarbete, tyckte det var riktigt mysigt att gå ner på kvällen och vattna. Hoppas våren kommer snart! Det behöver vi alla nu. Kram:-)

    SvaraRadera
  7. jag älskar amerika, man kan köra en bil som drar 2 liter milen utan att bli ruinerad, vi skulle aldrig ha klarat att backa ut från stigen vid skjutbanan i en nissan micra, den skulle ha vält. när du köper bil nästa gång så måste det bli en dodge durango

    SvaraRadera
  8. Till den lille araben vill jag bara säga att han har helt rätt i att vårt äventyr på skjutbanan (då han faktiskt skrek åt mig att hålla käften, och Gudars skymning, jag höll käften) aldrig hade funkat i en liten bil. Men det blir ingen Durango. Jag vill ha en Hummer!

    SvaraRadera
  9. REST IN PEACE MY FRIEND NACKLOZ NICKOO, YOU WENT TO GARDEN OF ANGELS VERY YOUNG BUT STAYS ALIVE IN OUR HEARTS FOREVER ........
    Stackars Gudrun, hittade honom död i sängen.....

    SvaraRadera
  10. Ja, han ha troligen dött i somnen stackare, av astma anfall eller nåt liknande. En tragedi för Gudrun som försökte förjäves väcka honom....

    SvaraRadera
  11. hummer funkar också den e grymm. törstig som en kamel stor som en elefant,smidig som en balletdansös

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Recept på syltefläsk

FB och Instagram dödade bloggen.

Obegripligt korkad