Resa

En gammal man kommer in i baren varje eftermiddag. Han heter Ralph och är pensionerad sjuksköterska. Antagligen homosexuell, men det tror vi kanske bara för att han är så olik alla andra män här i stan. Han är vänlig, beläst, förtjusande. Han dricker Martinis. Alltid martinis. Så många att servitriserna köpte honom hans eget martiniglas i julas och skrev hans namn på det. Igår satt han och jag och pratade om resor. Ralph berättade att han alltid velat se St. Pauls Cathedral i London, men det skulle aldrig hända eftersom han blivit så rädd för att flyga.

När jag gick hem lite senare kom jag att tänka på alla resor jag vill göra. Alla platser jag vill se. Las Vegas. Egypten. Västindien. Colombia igen. Asien där jag aldrig varit. Los Angeles ännu en gång. Massa platser. Men det enda man reser till som emigrant är ju hemlandet, gamla Sverige. Och det känns ju inte riktigt som en resa, det är ju mer som att komma...hem. Och sen reser man ... hem igen, till det nya landet. Jag vill inte hem, jag vill BORT! Borde sluta köpa struntsaker och spara allt till små resor. En weekend i Las Vegas, en vecka på Bahamas.

Jaha. Antar att jag borde slänga in en tvätt istället, ta en dusch och bli människa igen. Snart dags att jobba. Fredag i baren, attans. Massa sallader att bygga. Och inte en strand i sikte!

Kommentarer

  1. Kära dotter. vet hur mycket du gillar att se nya platser. Keep dreaming! Inget är omöjligt, nja, kanske en del önskningar är svåra att genomföra, men att ha ett mål är en bit på vägen. Och ett par av de platser du nämner är ju inte så långt från där du bor!

    SvaraRadera
  2. Fortsätt att drömma. Ingenting är omöjligt! Friskt vågat, hälften vunnet. Du kanske inte reser på alla dina drömresor, men du kommer säkert iväg på några.
    KRAM

    SvaraRadera
  3. Låter som en bra idé att inte köpa struntsaker och spara pengar till en resa. Det tycker jag du ska göra. Saknar dig, men vi ses snart :)

    SvaraRadera
  4. Hoppas att du njuter av din lediga dag. Vi har varit ute hela dagen så tiden bara försvann,men vi hörs väl snart ,hoppas jag. Ha det bra ,och tusen kramar!

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Recept på syltefläsk

FB och Instagram dödade bloggen.

Obegripligt korkad