Höst, natt och geografi


Hälften av invånarna i detta land där jag nu bor vet inte vart New York ligger på kartan. Dom tror att Syd-Amerika ligger nära Sverige och att i Sverige kan man inte bli rik. Vart jag bor? Inte i Kuala Lumpur eller mörkaste Afrika, jag bor numera i USA, världens mäktigaste land. Hur har dom lyckats misslyckas så fatalt med allmänbildning?

Klockan är snart halv fem på morgonen, har svårt att varva ner efter kvällspass i barköket. Busy, busy. Fötterna värker, knäna likaså, och jag ska dricka en iskall Cola innan jag kryper till sängs. Lilla mamma är här på besök så det blir sena nätter med mycket prat. Imorgon får vi nog bestämma oss om vi vill åka till New Yorkk eller Niagarafallen. Plånboken säger Niagara men hjärtat säger New York med stora bokstäver. Hur kul kan det vara med ett vattenfall?

Svammel, svammel. Trött är jag. Dock inte tröttare än att jag vill läsa min favoritblogg bland favoritbloggar. Läs henne. Hon är också svensk i USA och en gudabenådad skribent. Om hon flyttar tillbaks till Sverige borde någon intelligent människa på lämplig tidning genast anställa henne. Så här höstigt ser det förresten ut på min Front Porch just nu. Snart åker alla orange Halloween-lampor upp...

Kommentarer

  1. Hej! Jag skulle bara så himla gärna vilja veta hur du hamnade i USA, och om du har arbetstillstånd och hur svårt det var att få jobb....har bott ett år som utbytesstudent i Kansas och har sedan dess haft en hemlig dröm om att flytta tillbaka (dock inte till Kansas :)

    Sara

    SvaraRadera
  2. Att vara gift med en amerikan hjälper! Faktum är att det nog är enda sättet, åtminstone vad jag vet. Då får man söka green card på ambassaden i Stockholm och när man får det får man automatiskt arbetstillstånd. Men det tar ett tag och det är mycket pappersarbete. Plus att du får bli kär i en amerikan först! Jobb är ganska lätt att hitta i USA, dock är ju lönerna inte himlastormande precis. Man får göra som alla andra amerikaner, ha flera jobb...

    SvaraRadera
  3. Hahaha..Man kan tydligen aldrig sluta att förvånas över amerikaner..Verkligheten överträffar dikten...*fascinerande läsning* =)

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Recept på syltefläsk

FB och Instagram dödade bloggen.

Obegripligt korkad