Salsa från Altoona

Det sägs att salsa numera gått om ketchup i kampen som det vanligaste tillbehöret till mat i USA. I baren gör vi vår egen. På färska tomater. Inga burkar, inget fusk. Tänkte berätta hur vi gör. Istället för att visa bilder från Angies Baby Shower som jag var på igår, helt enkelt därför att jag inte tog några bilder. Trevligt vardet dock, med massa god mat (naturligtvis, festen var på kusinens restaurang, Altoona Hotel) och trevliga människor. Men som sagt, jag visar hur man gör salsa istället.
Först samlar jag allt jag behöver på bordet, det går bra när man jobbar i en restaurang och har stoooora bord. Hemma i mitt kök skulle det vara en annan sak. Jag tar fram tomater, röd lök, gul lök, vårlök, jalapenos, lime, paprikapulver, Campbells tomatjuice (okey, där var en burk, men det beror bara på att dagens ntomater inte har så mycket smak, i synnerhet på vintern - JAG KAN INTE HJÄLPA DET!), vitlöksklyftor, cilantro och lite spiskummin.

Sedan skär jag bort den lilla stammen från alla tomater. Visste ni att våra magar inte kan smälta den delen, det är som att äta grenar.

Hacka grovt, det ska mixas sedan så ni behöver inte vara alltför noga. Lägg i en megastor bunke.

Hacka lökarna på samma sätt. Och finhacka jalapenosarna, vi använder faktiskt såna från burk av den enkla anledningen att det svider så förbannat om man hackar färska och sedan pillar sig i ögonen. Limejuice är enklast att få ur frukterna om man värmer dom en minut i micron innan man skär dom i halvor och kramar ut saften.

Lägg i finhackad vitlök, paprikapulver (för färgen, inte smaken), vårlök, lite spiskummin, och färsk limejuice, ganska mycket juice. Det fungerar också som konserveringsmedel för salsan som faktiskt håller långt över en vecka i kylen.
När alla ingredienser, inklusive lite fusk juice med tomatsmak på burk, ligger i bunken tar ni bara en stor slev och blandar till det hela. Vi skulle vilja använda färsk cilantro varje gång, men det går inte alltid att få tag i och då får vi nöja oss med den torkade varianten. Alla gillar inte cilantro, men jag tycker att salsa utan cilantro är som att dricka varmt vatten. Inte lika gott.
Och färsk är allra godast.
Sedan tar man fram sin matberedare och slevar i blandningen. Fyll den bara till hälften ungefär varje gång, och pulsera tills allt e ganska finhackat. Gillar man stora bitar kan man ta det lite lugnare. Vi gillar ganska finhackat så att man verkligen kan doppa majschips i och sleva upp salsan med. När ni mixat allt ska ni blanda ordentligt igen. Med sleven.

Sedan är det faktiskt klart! Förvara i kylen, och faktiskt - det smakar bättre om den får stå ett par timmar innan man äter så att alla smaker blandas. Gott att äta till kött, chips, tortillachips, pasta, i omeletter, ris, nästan vad som helst.
Det här tog alldeles för lång tid. Min dator är såååå långsam just nu att jag blir tokig. Nu ska jag försöka få lite gjort innan det är dags att jobba söndag kväll i baren. Nästa söndag är det Super Bowl. Den enda kväll på året då jag tittar på sport. Svenskar kan inte ana hur stort det är här. Alla, och jag menar både män och kvinnor, bänkar sig framför TV-apparater, på barer och i hemmen. Man dukar upp massor med snacks, hot wings, chips, öl, godis, och många samlas hemma hos varandra och har fest. Det är faktiskt kul att vara en del av det. Och varje år lär jag mej lite, lite mer om sporten. Det är väl amerikansk fotboll????? Jo. Det är det.

Kommentarer

  1. Fantastiska bilder.Jag antar att det går åt en massa sånt här i baren. är du helt säker på att det är rätt sport du tittar på! HAHA Kram

    SvaraRadera
  2. Super bowl is HUGE!!!
    Då kollar tom JAG!!
    OCH ,jag ska nog göra din salsa tills på söndag. Låter supergod!!!
    Kram!

    SvaraRadera
  3. Den salsan är god! Den skall jag göra! Tack! Fast vad är cilantro??

    SvaraRadera
  4. Cilantro = Koriander!!

    SvaraRadera
  5. ja, fan, jag e visst lite amerikaniserad, jag trodde att det hette cilantro pa svenska ocksa. haha. Tvekade bara om stavningen, c var lite konstigt...??? Jag ska äta salsa ikväll, men jag köpte min i affären, trot eller ej. Hemma är jag nämligen inte så benägen att laga mat i vintertid. Köket är ca 13 grader varmt och golvet som is. Jag köpte en burk som har guagamole i botten och salsa på toppen, bara att blanda och få två gudomligheter på en gång.

    SvaraRadera
  6. http://nickvonserbo.blogspot.com , bloggare akta er , here I come ;))))

    SvaraRadera
  7. Jag minns ditt kalla kök!! Brrr... Ett dussin vingar är bra för att få upp värmen!! Vill haaaaa!!!!!!!!

    SvaraRadera
  8. Eh...superbowl..näääe inte alla, jag tittar inte. MEN jag kollar in reklamsnuttarna på nätet dagen efter, är det inte de som är behållningen iaf?? Hm..ska nog ta maken och gå på bio då..ooops..det har väl inte vart? Jag är helkass på att hålla rätt på sånt där.
    Kram,
    Fia

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Recept på syltefläsk

FB och Instagram dödade bloggen.

Obegripligt korkad