Sommarnatt

Om det fanns en plats där vädret alltid var som det varit idag så skulle jag nog flytta dit. Riktigt varmt, ingen fuktighet att tala om, en natt som gör att man känner sig som om man vore på en exotisk semester. En sval, alldeles lagom bris, syrsor som spelar och långt borta lite sirener. Konstigt nog verkar det fungera att intala sig själv att man gillar värmen. Jag har alltid hatat när det varit varmt men i år bestämde jag mig för att försöka gilla det istället. Varje gång jag är på väg att klaga, påminner jag mig själv om hur det är vintertid. Mörkret, kylan, det råa. Försöker se värmen som en mjuk varm filt som man blir glad av. Och det fungerar! Nästan alltid. Så länge man tar det lite lugnare, tar en paus då och då, dricker mängder och ger fan i att stressa när man är utomhus - då går det riktigt bra.

Sov ut lite för länge idag och hade ont i ryggen halva dagen. Det blir så om jag ligger mer än sex timmar åt gången. Antar att det balanseras ut av att jag kände mig pigg och utsövd. Ringde lilla mamma, gav mig ut och växlade pengar till baren, är fortfarande fascinerad av alla dessa dollarsedlar. Känns som om jag lever i ett Monopol-spel. Gav mig ut på en liten nöjestur, kollade på kläder utan att handla något, plockade upp medicin på apoteket. Och eftersom apoteken här i USA oftast ligger inne i mataffärerna, passar man ju på att handla lite. Underbart gott bröd som dom kallar franskt (dyrt som satan, nästan fem dollar för en limpa men värt det), lite ströbröd... och fick en sjuhelvetes idé i huvudet att jag bara var TVUNGEN att steka torsk. Eftersom den bästa och billigaste frysta torsken finns på SAMs Club fick jag ju ta mig en tur dit. Och eftersom dom har billiga hallon, bananer och ägg slank det också med. Stekte torsk, kokade potatis, åt en halv torskfile som var jättegod - och sedan var jag mätt. Givetvis hade jag lagat mat för en hel bataljon så jag körde bort en portion till kusinen, han brukar uppskatta svensk mat. Nu först börjar jag känna mig lite hungrig, halv tolv på natten. Kanske lite fisk och hallon? Jag vet, skumma matvanor.

Trots att jag njuter av att sitta här i pyjamas ska jag tvinga mig att dra på byxor och gå ner till baren. Min onda sida försöker få pojkarna i köket att leva i fruktan. Genom att gå ner någon timme innan stängningsdags och se till att allt blir gjort, har dom inga dumma ursäkter nästa dag. Dessutom gillar jag promenaden och känslan av att gå ner UTAN att behöva jobba.

Lilla Ana på jobbet har en hel del tatueringar. Snygga, coola. Det allra coolaste är den sista hon gjorde, en bild från hennes mormors barnbok, en bok som både Ana, hennes mamma och mormodern läst som barn. Helt enkelt en fin teckning från en sagobok från början av 1900-talet. Sitter och funderar på om det finns någon sådan klassiker som skulle bli snygg som tatuering i den svenska barnboksvärlden. Nej, inte Totte. Inte heller Pippi. inte Plopp. Något ännu finare. Lite mer Elsa Beskow. Kanske Bauer??? Det tål att funderas på. Några förslag?

Kommentarer

  1. Först kommer en självklar kommentar från en moder! Inga fler tatueringar! No more! Det föls väl av en självklar tanke hos en vuxen kvinna. "Men mamma, det bestämmer jag väl själv". Såna ljumma kvällar och nätter som du beskriver får vi sällan uppleva. Men några riktigt underbara kvällar har vi faktiskt haft i år. Och "det nordiska ljuset " har vi verkligen. Idag regnar det nåt bedrövligt, men i nästa veccka lovar den norska vädertjänsten ,en bättring. Då drar vi väl iväg med vagnen några dar. Jag gissar på Strömstad igen. Idag ägnar jag mig åt att göra rent på ställen man inte tänker på så ofta. Tex hyllor ovanför spisen .Fett och äckligt! Ska snart ge mig ut i regnet. Måste ha diskmedel bl.a. Ha det gott! Pussokram!

    SvaraRadera
  2. Absolut Bauer!

    (fast du ska förstås lyssna på din mamma ;-)).

    SvaraRadera
  3. Men ölskade vän...du menade väl Plupp och inte Plopp eller? Tänk jag har itne en en enda tatuering..tunnt jag vet. Nu har jag vairt på nya jobbet en vecka, helst slutkörd men har haft jävligt kul hela veckan. Nu ska jag smälta och begrunda..och jobba undan på mitt eget skrivbord under helgen. Bamsekram!!!

    SvaraRadera
  4. Haha! Jag visste vad mamma skulle säga. Och nej, just nu är det inte aktuellt i alla fall, men kanske seeeenare. Lutar nog åt Bauer, det finns många fina där. Plopp, plupp, tjoff... Jag har bott för länge här. Plopp äter man, eller hur? Jag är lite förvirrad. Fia, vi får se till att du får en tatuering! Eller fem. Jag har ju vaniljkräm åt dig också, men jag behöver din adress. Skulle ha ringt dig nu hur länge som helst, kan du inte maila mig med nytt telefonnummer? Puss till er alla.

    SvaraRadera
  5. här kommer en, teskedsgumman

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Recept på syltefläsk

FB och Instagram dödade bloggen.

Obegripligt korkad