Regnsmatter


Det strilar ner, regnet, så som bara sommarregn kan. Undrar varför regn låter annorlunda vid olika årstider?
Natt är det, har jobbat en lugn söndagkväll med Robyn. Hon är en bra kvinna, skönt att jobba med någon som inte drivs av strax över 20-hormoner utan som har levt litegrann. Vi hade inte mycket att göra, och det som skulle göras, gjorde Robyn. Längtar tills alla är färdigtränade, saknar att laga mat! Trodde inte att jag skulle uttala just dom orden, men faktum är att det blir lite trist att bara gå bredvid och instruera, korrigera och anmärka.

Helgen har varit lugn och skön, sommarvarmt och soligt med lite hejdundrande åska om natten och nu, regn. Ska bli kallt igen, nästan nollgradigt imorgon natt, men vad gör det när alla träd börjat bli gröna och björken på uteserveringen slagit ut. Våren kan inte besegras, inte ens av enstaka frostnätter. Måste vara åldern som tar ut sin rätt, brydde mig aldrig om våren när jag var yngre. Tyckte folk var konstiga som tjatade om hur jobbigt det var med vinter och hur otrooooligt skönt det var när våren kom. Nu förstår jag. Vintern är hemsk. Mörk och trist och kall och våt och grå och hemsk. Och alldeles för lång. Våren är fantastisk. Ljus och glad och grön och gul och varm. Jag börjar bli gammal.

Maken har städat så fint här hemma idag. Allt skiner, utom mitt arbetsrum där all ren tvätt ligger i en stor hög på golvet. Man behöver ju inte vara Einstein för att inse att golvet i arbetsrummet INTE är rätt plats för ren tvätt. Jag vet det. Men just när man burit upp tvätten så verkar just det golvet vara en alldeles utmärkt plats att förvara den rena tvätten på. Tanken är ju att det ska hängas upp och vikas och läggas in i skåp alldeles strax. Problemet är att det där strax aldrig kommer. Istället kommer ny ren tvätt som behöver en temporär bostad.

Nu ska jag ta en dusch, titta lite på West Wing (har nog 15 avsnitt inspelade just nu) och dricka en kopp thé. I regnet, det som strilar.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Recept på syltefläsk

FB och Instagram dödade bloggen.

Obegripligt korkad