Kella ninna Devla, tjejena. Dance with God, girls.


Titta noga på den här bilden. Riktigt noga, så att du minns den för all evighet. Lägg den längst bak i minnet, men lätt åtkomligt så att du kan plocka fram den den dag du borde gripa in, men har lust att låta bli. Låta bli därför att offren är av sådan sort du inte gillar. Skinheads, zigenare, araber, afrikaner...


Jag har känt många zigenarflickor i mina dagar. Alla charmiga, livliga, vilda och alla jag känt älskade att dansa. Det tänker jag på när jag ser bilden. Fötterna. Som nog dansat en hel del. Nu är flickorna döda, två zigenarflickor döda i något så banalt som en drunkningsolycka. Ingen på stranden brydde sig om att hjälpa till när flickorna skrek på hjälp. Ingen. Inte förrän några badvakter på en strand intill hörde, dom försökte men då var det för sent. Dom kommer inte att dansa mer men det är inte det värsta.


Det allra värsta är att ingen ens bryr sig om att gå fram och sitta med flickorna. Folk omkring fortsätter käka, bada, sola. Allt medans två unga flickor ligger döda under varsitt badlakan på en strand i ett land som kan skryta med en lång historia av civilisation, som har katolska kyrkans överhuvud inom sina gränser, ett kristet land. Ingen går ens fram och sitter hos dem. De får ligga där som avfall, som om de var bråte från ett skepp som havet spolat upp på stranden, som någon snart ska komma och städa upp.

Jag hoppas ni dansar i himlen, flickor. Dansa med änglarna, dansa med Gud. Och medans ni dansar ska vi minnas bilden av era fötter och nästa gång någon vi inte gillar håller på att råka illa ut ska vi rannsaka oss själva och fundera på om vi själva vill möta allas vår skapare och tala om varför vi inte ingrep.
Istället för att någon höll flickornas hand där de låg på stranden, i solen, bland skrattande barn, ger vi dem den här dikten. På romani.

Dre miro mussji

Mander ledde diro
dre miro mussji
ta smekte diro tsjik ta pennte:
Miro kamleske nii honkar diro miros.

Diros kressos mander passjat
dre jekk mottscho asjter rupp,
dudibarr ta barvalobarr assjar
ninna maskar lengero.
I min famn

Jag tog dig i min famn
och smekte din kind
och sade min älskade
nu är du min.

Dina lockar jag lagt
i en dosa av silver
diamanter och pärlor
finns också bland dem.

Författare Urban Ståhle

Kommentarer

  1. Jag är inte säker på vilket land detta hemska inträffade. men jag är inte förvånad. Såg en videofilm på datorn för en tid sedan ,jag nämner inte staden, där en man blev på körd av en bil. Folk stod vid sidan och tittade, ingen gick fram, En del människor kastade en blick och gick förbi ! Vad har hänt med medmänskligheten ! Men du har den i alla fall kvar ! Imorgon ska brodern och jag på en utflykt. Bl. a. till Varnhems kloster kanske Läckö slott och annat vi hittar på vägen. Ska bli trevligt ! Kraaamar

    SvaraRadera
  2. Hoppas ni får en fin dag... ta lite fina bilder och skicka! Nu ska jag simma, har varit på Walmart och handlat flingor och annat till Jonasfamiljen, sen ska jag bädda och göra fint, sen sova, sen doktorn kl 8, sen jobba 12 till nio sen kommer dom... Puh! Det ska bli himla skoj.

    Italien var det, som det hände, och flickorna var 12 och 13 år gamla.

    SvaraRadera
  3. Italien, ja. Det var som jag tänkte då. Berättar om vår utflykt senare. Kramar.

    SvaraRadera
  4. Hemma igen efter en heldag. Gudhems klosterruin Varnhems klosterruin, och Varnhems klosterkyrka som var som en stor katedral och dom spelade orgel när vi var där. och det gillar ju jag. Du kan nog hitta bild på denna speciella kyrka på nätet. Bl,a. Birjer Jarl ligger begravd där. D. Brodern lägger upp bilder så småningom. Nyfiken på herrskapet Törehags ankomst och synpunkter hittils på det stora landet. Om ni får tid så ser jag fram emot rapport. Förreste vilken doktor gällde det ? Kraaamar och hälsningar till alla.

    SvaraRadera
  5. finaly in ullis house
    har spelat lundell i baren det var uppskattat..........
    det var nog bara jag och ullis som gillade det

    men vem bryr sig

    long live lundell

    SvaraRadera
  6. Kul att ni är framme. Hur var Boston ,och hur funkade din bil ? Hoppas få höra av dottern snart. Kramar till er alla !

    SvaraRadera
  7. Dottern e inne... lilla jag, tarlala. Nu ska vi snart sova efter en dag med Bullriding, marknad, kossor, grisar... och tivoli! Skriver mer sen. Kraaaaaaaaaam

    SvaraRadera
  8. Äntligen högsommarvärme i Sverige. Bad och sol varje dag. Hoppas ni har det bra allihop. Kraaaamar

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Recept på syltefläsk

FB och Instagram dödade bloggen.

Obegripligt korkad