Birds and Moths


Idag regnar det stilla. Lite grått, lite höstkänsla fast det är vår. Alla mina krukväxter står ute i regnet och blir rena och förhoppningsvis glada. Om jag var en gullranka som fick stå inne på en hylla hela dagarna, året om, skulle jag i alla fall bli hemskt glad om jag fick komma ut ett par dagar. Känna solen i ansiktet och regn i håret, vind på bladen och fåglar som pickar på stammen. Men som sagt, det är ju bara som jag skulle känna, om jag vore en gullranka. Och det är jag ju inte. Jag är en utvandrad svensk kvinna i sina värsta år som sitter och bränner kopior av Slumdog Millionaire Soundtrack och Melinda Dolittle-CD som nyss kom ut. (Kolla in henne på videon nedan, då hon sjöng för domarna i American Idol första gången, hon gick till final, men kom bara tvåa. Synd.) JAG BRÄNNER KOPIOR SOM JAG KAN SPELA PÅ JOBBET! Inget annat. Det råkar nämligen vara en miljö som CD-skivor inte gillar. För mycket olja i luften. Alla skivor blir kladdiga och omöjliga att spela efter ett tag. Jag vill inte alls tänka på hur det ser ut i våra lungor, vi som andas in det som annars fastnar på CD-skivor....




Igår var det en alldeles ljuvlig dag, solig och med över 20 grader varmt. Fick ett maniskt ryck, släpade ut alla växter, vattnade och klippte bort allt visset, städade som en tok - riktig gammaldags vårstädning, guys! Damma, göra rent i hörnet, putsa fönster... den typen. Sorterade och slängde och slet och fick ändå bara klart vardagsrummet. Haha. Det var mycket damm i hörnena om man säger så. Tvättade vinterjackor hela dagen dessutom. Visste ni att man ska tvätta dom innan de hängs undan för sommaren? Jo, därför att om det finns minsta lilla organiska material (läs ketchup, annan mat) på tyget så kommer GÄRNA små skadedjur och festar loss på maten. Till exempel malar. Moths. Gillar verkligen ordet på engelska. På svenska, inte så mycket. Men MOTHS är mäktigt. Kusligt. Mytiskt. Och stora kan de bli! Kolla bilden. Riktigt så stora är dom inte här i Pennsylvania, men de är många och tro mig, de är stora. Av någon mystisk anledning ser jag inte Moths som insekter, jag får inte panik, jag vill inte döda dem. Skulle inte kunna döda dem, de är liksom DJUR.




Märker ni att jag bara tjattrar på för att slippa ta itu med nästa del av vårstädningen? Jag som skulle hinna till banken och Lowes för att köpa sten? Och städa massor, allt innan fyra då jag börjar jobba? Ni kom på mig. Måste sluta då. Hejdå.

Kommentarer

  1. Duktig flicka. Jag har ochså Sopade trallen på uteplatsen, samt dammsög lägenheten,vilket tog tio minuter. Nog skulle jag behöva vara mera noggrann, men det fina vädret drog mig snabbt ut igen. men ditt hus är ju stort!

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Recept på syltefläsk

FB och Instagram dödade bloggen.

Obegripligt korkad