När det vettlösa våldet i Amerika kommer lite för nära


Konstigt dygn. Satt hemma i fåtöljen igår, förkyld som fan. Moster ringer, frågar var jag är. Hemma, tittar på TV. Gå till dörren, säger hon och jag går i tron att hon kommer över med en kaka eller något. Lås! Säger hon sen. Då ser jag en man hukandes nedanför verandan med ett automatvapen i hand. En polis. Det visar sig att dom letar efter en man som nyss skjutit tre personer några gator bort. En 28-åring som varit tre vändor i Irak hade en dålig dag... Han var ute och körde med frugan, någon smet före honom och han tappade besinningen. Han sa till frun att han var tvungen att gå ut och rensa huvudet. Han gick till bowlinghallen och drack 2 tillbringare med öl, sen fortsatte han till Subway, en affär som säljer mackor. Bankade på bakdörren, en 17-årig anställd öppnade, sköts tre gånger i huvudet. Mannen fortsatte in, riktde sitt vapen mnot höften på Michelle, en annan anställd (Chets kusin, Chet som jag jobbar med), sa till henne att inte titta upp.
Sen sköt han henne i magen och höften tre gånger innan han gick till nästa anställda kvinna som just höll på att göra en macka till en kund. Hon gav hon 150 dollar, allt som fanns i sedlar och bad honom att inte skjuta henne. Det gjorde han inte heller. Han gick med sedlarna i en Subwaypåse. En bit bort gick en 64-årig man ut för att hämta posten, galningen begärde hans bilnycklar, fick dom och sköt sedan ihjäl den gamle mannen. Polisen grep honom en stund senare. Lindsay som är bartender hos oss, bor ihop med en polis, Brian, som råkade vara först på plats vid Subway. Han försökte ge tonåringen CPR men pojken dog i hans armar.
Bilden föreställer faktiskt gärningsmannen springandes med en polis i hälarna, han greps strax efteråt. Med blodiga sedlar i jackfickan. Killen var inte längre än mig, lite knubbig. Det måste ha slagit slint totalt. Undrar hur många skadade krigsveteraner detta land kommer att få se i liknande situationer de närmaste tio åren.


Ni kan läsa hela polissrapporterna här. Och här.

Artiklar i lokaltidningen här.

Så det var den galningen dom letade efter på min veranda. Upprörda känslor idag och East Coast Gunsales har antagligen gjort strålande affärer. Vi fick lön idag och Shawn, en av kockarna, åkte direkt dit och köpte en Smith & Wesson .40. Lindsay ska köpa en revolver. Chet ska också. Brian, polisen, har också varit på East Coast idag och beställt ett assault rifle (sådana får poliserna givetvis använda, men dom måste köpa dem själva. ) Tro det eller ej, men jag hämtade inte ner min egen revolver från sovrummet. Det får vara någon måtta på hysterin när saker händer. Jag satt mig ner i fåtöljen igen och fortsatte kolla på TV.
Brian har varit med om en del nu, sen han startade sitt nya jobb som polis i den här delen av stan.

För bara några veckor sedan fick han i uppgift att ta hand om en anmälan om en försvunnen ung kvinna, 19 år gammal. Han pratade med hennes mamma och pappa och lillebror, försäkrade dem om att hon antagligen bara var ute och snurrade och skulle komma hem igen. Dock blev han misstänksam då brodern berättade att systern textat honom vid midnatt och sagt att hon skulle ge sig ut ochg skaffa lite gräs från en kille hon kände. Brian åkte dit, förhörde killen som påstod att han inte ens pratat med henne mer än en gång, tidigt på kvällen och att han sagt att han inget hade. Brian, tack och lov, begärde ut telefonlistorna och såg att det fanns flera samtal mellan de två. Andra poliser hittade hennes bil en bit bort från där killen bodde. Dom hade inte rätt att bryta sig in i bilen eftersom hon inte varit försvunnen tillräckligt länge, men dom bogserade den till polisstationen och öppnade bakluckan där. Där låg hon, död. Mördaren lika ung nästan, son till en av de rika i stan.
Jag tror jag ger fan i att ge mig ut för att handla sushi idag. Stannar hemma, städar lite. Myser och är tacksam över att inte vara en av alla de som idag lider av sorg och vanmakt. Mördarens fru, high school killens föräldrar, den gamle mannens fru som såg sin man ligga med huvudet i pöl av blod utanför lägenhetn (ni kan läsa förhöret med henne i den sista polisrapporten.)
Vicepresidenten Joe Biden sa häromdagen angående massakern på Immigrationscentret i NY, att vi måste få slut på det meningslösa våldet. Ja, det låter ju bra. Men kan man? Kan man hitta metoder för att få slut på ett våld som ingen orsak har? Jag tror inte det.

Kommentarer

  1. Det verkar som det finns mera saker där som liknar Rep.Srpska än bara bergen och skog ;)

    SvaraRadera
  2. Jag läste om denna händelse i The Mirror men kunde inte tro att det var så nära er. Fruktansvärt hemskt. Här händer ruskiga saker ochså. Igår blev en man skjuten i Johanneberg, och idag blev en kvinna och ett barn skjutna i Halmstad. Vart ska det ta vägen? Varför mår folk så dåligt? Hos er kan ju dels kriget och dels tillgången på vapen vara en av förklaringarna, men här är det inte lika lätt att hitta orsaker. hemskt,hemskt, men jag är glad att du inte grips av hysterin . Kram

    SvaraRadera
  3. Ja jag säger som din mamma... en 25 åring i johanneberg blir skjuten till döds för några dagar sen och i lördags en 21-årig tjej i Vasastan av en kille i samma ålder. Det är så konstigt när det är så nära inpå.

    Som om att mänskligheten inte kommer dö ut snart tillräckligt...vi måste skjuta av varandra också? Helt galet....

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Recept på syltefläsk

FB och Instagram dödade bloggen.

Obegripligt korkad