Virka och kratta

Tjugo grader i skuggan på verandan, sitter med laptopen och jobbar med vår nya ToGo-meny. Tvättar i källaren, passar på att hänga upp ljusslingor och slänga skräp varje gång jag är nere för att byta i maskinerna. Det är en helt ljuvlig dag och det enda jag ångrar är att jag inte vaknade vid sju för att njuta av varenda timme. Har börjat virka igen och som med allt annat har jag blivit besatt av denna hobby. Gör mormorsrutor i vitt bomullsgarn (det ska bli ett överkast hade jag tänkt, kanske blir det bara en liten filt) och dessutom håller jag på med två sjalar. En i brunmelerat mjukt garn från himlen (som jag köpte när Anki var här, och nu vet jag inte vart jag ska hitta mer) och en naturvit sjal med garn jag köpte igår. Har redan virkat upp ett stort nystan. Eftersom jag är en så duktig planerare har jag faktiskt köpt två nystan av den färgen så den sjalen blir klar i afton. Önskar att jag hade mer tålamod och mindre klumpiga fingrar så jag hade kunnat sticka fina pulsvärmare i tunt yllegarn. Som Anki gör!

Tror aldrig jag förut fått ett virkmaniskt ryck på våren. Sådana ryck kommer oftast om hösten. Skumt. Köpte en häst igår, ni vet en kopia av den däringa armén som kineserna grävde ner, massor av hästar och soldater i keramik. Nu kan man köpa både soldaterna och hästarna på alla outlets för fem dollar eller mer, beroende på storlek. Min lilla häst ska bo under wisterian i trädgården. Köpte också ljusslingor som ser ut som fjärilar i glada färger. Ska ner och jobba i tre timmar, sen ge mig ut till Target för att se vad de har för vårgrejer. Har sett på reklamen att allt är blommigt. Kläder, vattenkannor, dukar, glas.... Själv vill jag ha ett parasoll till bakgården. Rött som tidigare eller ett blått som min källardörr (tack, mamma. Det är fortfarande det finaste i trädgården). Har tagit några bilder men orkar inte gå och hämta sladden nu men jag lovar att ni ska få följa mitt arbete. Just nu ser det ut som hej kom och hjälp mej. Men ingen kommer! Så jag får göra det själv. Vill att det ska vara klart och fint och grönt och att vi kan ha en stor fest där bak med grillad mat och massa kall öl. Inte för att jag dricker direkt, men det är skoj att se andra bli fulla och glada. Blir dom fulla och dumma kastar jag ut dom! Dags att jobba.

Kommentarer

  1. På Alex skola har dom slöjd för mammor en gång i veckan. Jag virkar för första gången i mitt liv en sjal till mig själv. Väldigt meditativt måste jag säga.

    SvaraRadera
  2. Virka på! Du virkade när vi möttes på bussen för lite mer än 20 år sedan så jag vet att du kan! Och blommigt är fint, vill nog pynta min balkong i blommigt. Men du kan shoppa här i Sverige tycker jag!

    SvaraRadera
  3. Ja, det är riktigt avkopplande. Hörde på radion idag att virknålar är nästan omöjliga att få tag på här. Alla ska virka dom blågula mössorna som svenskarna hade i OS nu senast. Virkning har blivit den senaste flugan. Själv har jag nog gillat stickning mera. Jag har för mig att din moster virkade en bikini för länge sedan. Undrar om hon minns det? NJUT!

    SvaraRadera
  4. köp inte för mycket blommor! Du ska ju komma hit! Köp när du kommer tillbaka igen. men visst är det svårt att låta bli.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Recept på syltefläsk

FB och Instagram dödade bloggen.

Obegripligt korkad