Hoppas du dansar i himlen, Kerstin


Det är inte ofta jag blir uppriktigt ledsen över att en kändis går bort, jag menar man kan bli upprörd, chockad och allt annat, men inte i hjärtat ledsen. Dock, när jag läser att Kerstin Thorvall dött, då sjönk mitt hjärta ett steg. Vet inte varför, men hennes texter, både böcker och krönikor, var äkta. Äkta, arga, älskande, utlämnande, kloka, utmanande, mänskliga. Jag har saknat hennes krönikor där hon skrev om vanmakten i att bli gammal och sjuk men där hon ändå kunde se skönheten, kunde längta efter dansen, männen, kärleken. Kanske är detta något ytterst kvinnligt. Har nu sett att mängder av bloggare, alla kvinnor, skrivit inlägg om Kerstin, om vad hon betytt. Inte en enda man har jag sett uttala sig. Och kanske var det just det som var hennes storhet - hon talade till oss så att vi begrep. Hon förstod oss och vi henne. Och hon är mycket saknad. Den stora tragedien är givetvis att hon, som uppenbart var älskad av så många, tillbringade sina sista, smärtsamma år, i relativ ensamhet. Hoppas du dansar i himlen, Kerstin. Hoppas du dansar med alla väldens vackra män som gått före dig. Hoppas du skrattar igen och fortsätter dansa tills vi alla kommer och gör dig sällskap.

Kommentarer

  1. Det liv är inte längst,som längst har varat.Den levat längst,som fyllde livet bäst.
    Naima Jakobsson.



    Så står det i min Akademialmanacka, Och så kan det ju vara. Tror att Kerstin under hennes aktiva år hade mycket kul, och tog vara på livet.

    Att dö ensam drabbar alldeles för många.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Recept på syltefläsk

FB och Instagram dödade bloggen.

Obegripligt korkad