Mod


Fick inte gjort allt jag ville, inte ännu, men solen skiner och jag ska strax ge mig av till affären. Ut i världen igen! Satt och pillade ner mina piller i små fack på mina dosetter (en nödvändighet när man ha många piller och rörig hjärna) samtidigt som jag tittade på en dokumentärfilm från Afghanistan, Afghan Star. Handlar om deras motsvarighet till American Idol kan man säga, men vilka kontraster. Mycket bra film, och hur mycket man än vet om den politiska situationen i Afghanistan så slås man av det otäcka, det obegripliga.
En ung kvinna dansade lite på scenen. För detta förtjänade hon att dö tyckte folk. Inte alla, men många. Att se skräcken i allas ögon när hon tog av sig slöjan som täckte håret, när hon dansade runt lite. Att förstå att detta var något oerhört. Vilket mod. Vilket sjuhelvetes mod.
Se filmen. Om ni kan. Och tacka sedan er lyckliga stjärna att ni både kan dansa och sjunga och säga vad ni vill.

Kommentarer

  1. Man skall nog vara väldigt glad över att vara född i "rätt" del av världen.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Recept på syltefläsk

FB och Instagram dödade bloggen.

Obegripligt korkad