Månsilver


Svenskan har minst 150 ord för snö. Inuiterna har enligt grundkällor bara en handfull, men myten säger att eskimåerna har hundratals. Hur vet man när något är sant? Vad leder till att myter skapas? Eskimåernas snömyt tror jag kom till i Fröken Smillas känsla för snö. Och eftersom Peter Hoeg skriver som en Gud är han på förhand förlåten.

Månsilver är ett vackert ord för snö. Ett vackert ord hur som haver. Idag har hjärnan börjat fungera. Det är "bara" 22 grader varmt, därav känns det som om man fryser. Ska snart ner till baren på personalmöte som inte börjar förrän klockan fem. Jag och moster ska laga till ostbricka, hus-sallad, kycklingsallad, souvlaki, New York Strip Steak, Cobb-Salad och hummus. Mina kära kollegor har lite svårt att lära sig HUR det ska se ut, dom improviserar gärna och tycker antagligen att dom är kreativa. Whatever. När dom köpt sig en egen krog kan dom vara kreativa. Just nu bestämmer moster.

Vi öppnade antikaffären igår en liten stund, tre timmar och fem kunder. Tjugo dollars inkomst. Dessutom tid nog att sitta och gå igenom saker inför mötet. Ska se om moster har tid att hjälpa mig med ommöblering efter mötet ikväll. Vardagsrummet ser ut som kom och hjälp mig. Gjorde mig av med tresitssoffan i veckan. Ny ordning behövs.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Recept på syltefläsk

FB och Instagram dödade bloggen.

Obegripligt korkad