Gatubarn


På den tiden jag fortfarande satt i Sverige och tittade på TV och bildade mig uppfattningar om USA via vad jag såg, tyckte jag det såg ganska trevligt ut med barnen som alltid lekte på gatorna. Ni vet, pojkar som kastade en amerikansk fotboll fram och tillbaka mellan bilarna, flickor som hoppade rep på trottoaren. Jag trodde nog att det mest hände på film. Men se, det gör det inte. Barnen i Amerika LEKER faktiskt på gatorna. De cyklar med trehjulingar, leker kurragömma, tage, hoppar rep, kastar baseballs (jo, och dom mina vänner är HÅRDA om dom träffar där dom inte ska träffa) och dom hänger där och snackar och dom gapar och dom har skoj.


Lekplatser finns knappt. Det är därför dom är på gatan utanför husen där dom bor. Dessutom är det farligt i USA, alla är rädda att deras barn ska bli bortrövade. Stanna inom synhåll är en vanlig regel. Do not talk to strangers. Det vet alla barn. Och eftersom barn är barn, leker de lika obekymrat på en gata i USA som dom gör på en lekplats i Sverige. Och eftersom barn är barn, leker de högljutt. Utanför mitt fönster. För nu har de bestämt sig för att det är vår. Strunt samma att det är nollgradigt. De kastar boll och hoppar rep och cyklar och gapar och skrattar. Och jag älskar att vakna till lekande barn så jag står ut med att det hamnar bollar på min veranda som krossar saker.


Har inte skrivit så mycket sista veckan, försöker få mitt hem helt organiserat och jag är på god väg. Om jag är duktig flicka och slipper jobba idag, så kanske jag blir klar.


Kommentarer

  1. Apropå barn.jag har ju aldrig varit överdrivet barnkär,som du vet. men nog tycker ochså jag att det är trvligt att både se och höra barn i alla åldrar som leker ,eller som här nu på eftermiddagarna sparkar fotboll på gården. Det är ont om flickor här av nån anledning, så jag ser nästan bara pojkar. En del grannar ondgör sig över fotbollsspelande på gården, men det förstår jag inte alls.Anledningen till att dom spelar på sin egen gård är kanske inte av samma anledning som i AM. Men det är väl bra att dom finns nära hemmet?

    SvaraRadera
  2. Vi hade ju kontakt tidigare idag, så jag vill bara önska dig lycka till i ditt fortsatta korståg i huset, och att du kanske kan hitta sakerna som trollet gömt!

    SvaraRadera
  3. Barnen har säkert inte ont av att dom måste leka på gatan, dom vet ju inget annat. Men jag tycker att det är skrämmande att man inte ska kunna ha lekplatser som barnen kan gå till...att man ska behöva vara rädd att någon ska röva bort dom.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Recept på syltefläsk

FB och Instagram dödade bloggen.

Obegripligt korkad