Vart e checkarna?


Nu har jag lyssnat en hel timme på Obamas tal till kongressen och jag har bara en enda fråga. Vart e checkarna? Och hur mycket e dom på? JAg förstår mig aldrig helt på systemet här i landet. Skattesänkningar kan synas på olika vis och aldrig är dom väl så synliga som när man får en check i handen (eller pengar rakt in på kontot) på hela summan samtidigt. Bush gav oss 600 dollar. Sexhundra dollar till varje arbetande amerikan. Det har talats om att Obama ska skicka ut tusen dollar (jaja, man måste få vara lite bättre än föregångaren) men ännu har jag inte sett en rad om att detta ska ske. Men idag, under talet, sade Obama att checkerna är på väg.... Vart? Till vem? På hur mycket? När kommer dom? Tanken är att vi ska konsumera, lägga handpenning på den där bilen, betala av ett kreditkort, handla nya möbler. Lita på oss, vi ska spendera vartenda cent.


I övrigt var det ett bra tal som fick hela kongressen, både demokrater och republikaner, att resa sig och applådera 32 gånger. Inte illa pinkat av mannen som alla sade var chanslös som presidentkandidat. Nu vill han satsa USA ur krisen genom att bygga ut nya energikällor, sjukvården och utbildningsväsendet. Hoppas han lyckas.


Kommentarer

  1. Av bilden att döma så ser Barack ut som om han skojar med er allihop! Där fick ni tji! Men bilden är nog inte från Ovala rummet, så han är nog lite allvarligare nu. Men vi önskar att han kan uppfylla en del av vad han i alla fall VILL göra. Den som väntar på nåt gott.......

    SvaraRadera
  2. Förresten, passa på att njuta för på torsdag ska ni visst få sol och uppemot 10 grader. Så det börjar gå så sakta framåt, eller hur ?

    SvaraRadera
  3. Ni har ialla fall en president som bryr sig om den lilla människan. Jag tror att det viktigaste är att öppna ögonen på medelklass-amerikanen som helst blundar och inte vill se hur många har det. Kan han fixa det så är ingenting omöjligt! Jag tror han har rätt taktik. Även om jag i mitt arbete möter en ung herre som är övertygad om att hans mission är att se till att muslimerna tar över världen...

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Recept på syltefläsk

FB och Instagram dödade bloggen.

Obegripligt korkad