Onsdag mitt i veckan


Det går såååååå jävla bra när undertecknad ska ha en ledig dag... Ska ut med moster, träffas i baren, vi kommer iväg! Beställer nya tröjor med tryck för kunder och anställda i baren. Åker vidare till Panera, ett mysigt ställe som säljer bakverk, bröd och serverar sallader, mackor och soppa. Vi beställer det vi alltid beställer, dagens soppa och en halv macka med schweizerost och god skinka. Dricker kaffe. Planerar ny meny. Får en hel del gjort. Sen stannar vi och handlar Doughnuts, inte för att vi egentligen vill ha dom, men vi ska ju hälsa på Dawn, en gammal kvinna som bor i huset mittemot och som nyss förlorade sin make. Hon ska flytta men får inte sålt huset, ett nytt står klart i samma stat som hennes son bor i, men hon kan inte flytta ännu, det har hon inte råd med. Hon vill att vi kommer på fika, så det gör vi. Men hon sover tydligen, sent på eftermiddagen.


Det berättar Elizabeth, grannen. Elizabeth är långt över 90 år gammal och bor med sin syster Cathrin. Spröda, vackra kvinnor som aldrig gift sig och alltid levt tillsammans med sina syskon. Bröderna är borta. När de var små hade mor och far en livsmedelsaffär i huset där systrarna fortfarande bor kvar. Föräldrarna var första generationens invandrare från Libanon. Affären är stängd, bröderna begravda, men Elizabeth är ute varje dag och skottar snö, planterar blommor, tar bilen ut och handlar. Glasklar är hon, tanten, och hur rolig som helst att prata med. Vilket vi gör en stund och sedan traskar vi vidare i snöblasket.


Glömde säga att mitt i uteåkandet fick vi rusa tillbaks till baren. Bartenderns farmor hade ramlat och blev hämtad med ambulans, samtidigt fick vi in MASSOR med gäster som ville äta lunch och Robyn var ensam i köket. Moster försökte hitta ersätttare till bartendern medans jag fick hoppa in och laga mat och servera. Det var första arbetspasset på lediga dagen.


Ett par timmar hemma på eftermiddagen, sen ut i hagel/regn/snökaoset för lite sen shopping. Hittade askfat som ser ut som en geisha på Gabriel Brothers, två dollar. Och annat. Haha. Bland annat två presenter till guddottern. Sedan Weis, mataffären. Strosade runt länge, hittade vackra krukväxter (det är ju snart vår, snälla säg att det är så) och supergoda jordgubbar. Som jag snart ska äta, mitt i natten. Var sedan dum nog att stanna till i baren för att kolla om kocken Ed ville ha smärtstillande plåster för sin kinkiga rygg. Jag borde ha låtit bli. Han var ensam och hur upptagen som helst. Jag hjälpte till med att diska, hacka sallad, laga mat... Sen kommer tio personer in och ska äta. Yeah. Tio på kvällen. Så jag stannar en stund till. Andra arbetspasset på den lediga dagen. Men till sist kom jag hem och har fanimej hunnit tvätta, diska, rensa handväskan, plantera vetegräs och knåpa ihop fina saker med stenar, ljus och annat. Nu räcker det. Tur att jag ska jobab i morgon så man får vila lite...

Kommentarer

  1. Jag förstår inte hur du får gjort så mycket på en enda dag. Dygnet har ju ändå bara 24 timmar. Otroligt!

    SvaraRadera
  2. haha, ojdå, och här sitter jag och får aldrig nåt gjort...
    coolt askfat.

    SvaraRadera
  3. Ja,ett ovanligt askfat var det. Men får du användning för det..................? Läste i min almanacka att min svåger och din morbror fyller år idag? Om det stämmer så ge honom en kram från mig. jag brukar förväxla mina båda svågrars födelsedagar,. Hoppas jag har rätt.trevligt att den gamla damen mitt emot fortfarande är alert och kry.Hoppas hon finns kvar nästa gång jag kommer, vi kan alltid prata blommor!

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Recept på syltefläsk

FB och Instagram dödade bloggen.

Obegripligt korkad