Lång dag...




En lång och innehållsrik dag går mot sitt slut... Vi gick upp vid sju (hemskt tidigt om man lagt sig vid fem) och jag, mamma och moster åkte till Amish-land i Belleville. Skumt meed alla domedagsord som finns att läsa på stora skyltar längs vägen. Som denna.

THE HEAD OF EVERY MAN IS CHRIST. THE HEAD OF EVERY WOMAN IS THE MAN AND THE HEAD OF CHRIST IS GOD.
Sug på den, ni.


Gick på loppmarknad ute på ett fält, hittade en fin gammal bänk (typisk för i alla fall det här området), två så kallade brickbord för en dollar styck och en fin lampa i jugendstil för sex dollar.
Vidare till Amish-marknaden där vi klämde på organisk frukt och handlade blommor och annat fint. Sen hemåt, stannade i Huntingdon och åt på en fin liten krog som heter Boxers och som hade underbar mat.

Strax efter att vi lämnat Huntingdon hörde vi ett konstigt ljud, det lät som om något var fel på bilen. Moster stannade och en tant sprang fram och sa, nej, ni har inte fel på bilen. (VI var nog inte först att stanna). Det är LOCUS, sa tanten. Cikador, en sorts gräshoppor (eller är det typ syrsor?) som sägs svärma vart sjunde år och då i sådana mängder att det är som en biblisk företeelse. De överröstade ALLT. Bilar, allt. Och man kunde se några av dem flyga omkring i skogsbrynet. Jag filmade. Ni kan lyssna själva.

Läste att de lever under jord i 17 år för att sedan komma upp, lägga 4-600 ägg och dö efter trettio dagar. De lämnar sitt skal och för sex år sedan (ja, inte sju) såg jag resultatet hos kusinen. Det var som en skräckfilm. Tusentals och tusentals med vad som såg ut som döda gräshoppor låg i drivor på marken. Usch. Men fascinerande.



Sen hem, en tur till Ross och lite shopping och sedan slappa på verandan. Undertecknad somnade på soffan i ett par timmar, sedan har modern och jag målat arbetsrummet, det blir såååååååååååååååååå fint. Mer bilder i morgon. Ja, Anki, imorgon. Har inte ens hunnt sitta en enda sekund i trädgården idag. Men som sagt, i morgon...

Kommentarer

  1. Jamenvisst, the 17 year cikada hade ju ett "utbrott" här 2005 eller 2004 tror jag....DET var otroligt!! Jag har aldrig varit med om ngt liknande. Det gick knappt att föra ett samtal utomhus, vilket larm det var + att man såg cikadorna överallt...Det var lite kul, faktiskt. Jag var livrädd först och trodde att det skulle bli superäckligt, men det var det inte...

    Amish country är kul att besöka! Jag vill ta mig en tripp upp till Lancaster snart igen...

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Recept på syltefläsk

FB och Instagram dödade bloggen.

Obegripligt korkad