Om valet och Trash

Jag hittar nya funktioner på laptopen hela tiden, och jag vet inte om det är Explorer, Vista eller själva datorn som ligger bakom, men skit samma. Jag trycker på knappar av misstag och saker händer. Kul! Mindre kul att försöka klura ut hur man får det gjorda ogjort.


Mulet och svalt, ska jobba långdag men vaknat tidigt. Läser bloggar och funderar över allt ifrån presidentvalet här i USA till Sverige-resa över jul. Såg Obamas tal igår kväll och Hillarys på datorn nu i morse. De är duktiga, bägge. Men Hillary var nog strået vassare som talare. Helst hade jag sett en svart kvinna som president. Gärna homosexuell och handikappad dessutom. Med lite inslag av latino och indian.


Läser om Trailer Trash i Aftonbladet och inser att jag bor mitt i den här verkligheten. Shawn, en av kockarna i baren, är själaglad just nu. Han och hans CP-skadade flickvän och deras gemensamma dotter ska få flytta in i en trailer som hans morbror bott i. Morbrodern ska ta över mormors hus, hon dog för ett par veckor sedan. Shawns dröm är inte att skaffa ett riktigt hus, hans dröm är att någon gång köpa en schabbig trailer till, och bygga ihop den med morbroderns. Då kan de få fyra sovrum, wow. Killen är smart, på ett sätt. Han skulle kunna studera, skaffa sig en utbildning. Få bättre lön. Men han är dum också. Han vill inte ha jobb där de drogtestar. Han orkar inte skaffa information om skolor. Han vaknar inte i tid för att söka andra jobb. Röka gräs och spela Guitár Hero på nätterna är viktigare.


Just nu bor de i hyrd lägenhet i ett gammalt hus nere i Juniata, en nedgången del av Altoona. Jag har varit hemma hos honom, man tror inte att folk bor så, inte här. Man behöver inte bo så. Man kan plocka upp saker även om man är fattig. Man kan köpa en säng istället för Guitar Hero, så ens barn och man själv slipper sova på en tunn madrass på golvet. Man kan. Men det verkar som om man inte vet hur. Kanske är det just detta som är orsaken till att trash-mentaliteten fortsätter generation efter generation. Inte omöjligt att ta sig ur, inte alls, men svårt. Mest på grund av ens egen hjärna. Stolthet ligger inte i arbete eller framgång. Stolthet ligger i att kunna sno åt sig så mycket fördelar, bidrag och annat som man bara kan komma över. Being a bum is a full time job, som Shawn säger.


Nu ska jag dricka kaffe.


Kommentarer

  1. Vi chattade ju lite igår, fredag så jag har inte nåt nytt att berätta precis.. Jaså, Shawn är kvar i baren och är ihop med sin tjej. Jag tyckte han var en ganska go kille. Snäll verkade han i alla fall. Synd att han inte orkar göra nåt för att förbättre sin situation. Men det är inte alltid så lätt . Apropå presidentvalet så tror inte jag att landet ens är redo för en svart president än men din blandning lät ju ganska kul ! Återkommer. Kraaaamar

    SvaraRadera
  2. Kolla Sv dagblade Fader Dragan sparkar boll ! Präster och imamer för fred eller nåt. Kul tycker jag

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Recept på syltefläsk

FB och Instagram dödade bloggen.

Obegripligt korkad