Quiche med rökt lax!


Duktig flicka följde trenden och lekte hemmafru. Heeeela dagen. Feja, tvätta, sopa, damma, bädda, diska, laga mat, pynta. lite resultat kanske? Som bevis?
Verandan blir fin. Eller porchen som vi svensk-amerikaner säger. Vi säger Målen när vi menar The Mall. Och porchen när vi menar The Porch. Hur som helst är det lika kul varje år att höstpynta. Amerikanarna har inte mycket ledigt, inga långhelger, inga röda dagar att tala om. Däremot ser de till att fira varje högtid (och årstid) ordentligt. För mig som svensk känns kanske hösttraditionerna mest exotiska, bara därför att vi inte har något liknande i Sverige. Halloween låter oss vara barnsliga och lekfulla, det gillar jag såklart. Gastar och demoner, skelett och spöken, äckliga slajmiga grejer, droppande blod, rök som väller ut ur dödskallar, spindelnät och kusliga ljudeffekter. You name it, we have it.

Personligen har jag bara en del av ovanstående.

Mummor, säger vi svenskar. Mums på engelska, antar att det är krysantemum på svenska. Ett måste på hösten. Corn stalks, eller kårn stalkar, egentligen bara restprodukter från majsskörden, skräp. Men vi betalar gladeligen några (till många) dollar för detta skräp och smyckar sedan dörrar, trappor, verandor. Varje höst när jag köper dessa corn stalks, är jag innerligt glad för min gamla Jeep. Ni ser på bilden varför. Hela billen blir skräpig. Lite lurigt att köra också. Höbalar är vanliga (och dyra), väldigt mycket är såklart kvarlevor från skördefester. Passar bra nu när man i mina trakter kan hitta nyskördade, giftfria grönsaker överallt. Underbara tomater, rödbetor om man är lagd åt det hållet, chilifrukter, paprikor, kål och massa annat.

Lagade mat också.

Quiche med rökt lax, potatis och dill - allt för att ge lite svensk smak. Satan vad gott det blidde. Nästan som laxpudding, fast utan smöret...

Skalade, tärnade och kokade potatis (som snälla Amish-bönder odlat på medeltida vis). Mycket kosher salt i vattnet.
Smulade sönder en bit rökt lax. Tack och lov för det mångkulturella USA, den rökta laxen kan jag nog tacka judarna för. En av mina mataffärer heter Weis och riktar sig extra mycket till stadens judiska församling, där finns allt man behöver för att äta och leva kosher. Bland annat rökt lax.

Låt potatisen svalna av lite när den kokat sig mjuk. Vispade ihop 10 ägg med nästan en halv liter grädde. Jaja, jag vet. Inte smalmat direkt men jävligt gott. Lät de fördigköpta pajskalen tina lite medans jag donade, och visst, man ska göra egen pajdeg men varför? Den frysta är minst lika god och jag sparar en timme. En timme då jag kan glo på Court TV eller läsa en bok.

Eller titta på bilder från helgens garv i köket på jobbet. Bachelorette Party! Möhippor. Lika förödmjukande här som där. Detta party hade tagit med sig en plastman. På bilden kan ni se servitrisen Britney, bartender Eric och mina kockkamrater Rory och Chet.




Vit pumpa. Cool. Jag har just gett upp mina fåfänga försök att få dessa bilder att ligga rätt tillsammans med texten. Ni får fan gissa vad som hör till vad. Pynt på verandan, matlagning som borde ha varit kronologisk men inte är det längre...

Ett litet spöke till brevbäraren, för att pigga upp honom hänger jag denna lilla älskling på brevlådan.

Fina solrosor som jag var TVUNGEN att köpa. Moster också. Det är sant, vi blev pistolhotade i affären! Köp, annars! Då har man inget val. Dessutom var de billiga. Tre dollar för fem.

Paj nyss kommen ur ugnen. Luktar gotteligottgott.


Färdig paj. Uppskuren. Snart i min mun.

Potatis som kokar. Innan pajen. Ja, ni fattar hur förvirrande detta är. Häng med bara, se det som hjärnträning.


Åt lite vindruvor mellan varven. Mexikansk Fanta. För att de är fina att se på. Fantaflaskorna alltså. Receptet ja, det fortsätter.
Sist lade jag potatis, lax, dill som jag varit förutseende nog att frysa ner när DEN fanns färsk och hemmaodlad, ner i botten av pajskalen. Lite riven schweizerost bara för att jag hade det. Två pajskal, därav mängden ägg och den halva litern grädde. Detta uppvispade kolesterolhelvete hälldes slutligen över fyllningen.

Nybörjarmisstag vore att sätta in pajerna direkt på gallret. Nänänä. Sätt dem på en plåt. Annars kommer det att bli besvärligt och brännskadefarligt att ta ut dem, tro mig. Jag vet. Swosh, in i ugnen på ... äh, 350 grader Fahrenheit. Vad nu det blir. Kanske 175 celsius ungefär??? Kolla gärna.

Låt stå och grädda i allt emllan en 35-45 minuter. Enkelt att kontrollera när det är klart. Använd grytvante eller handduk, skaka lite på pajerna inne i ugnen. Om de fortfarande dallrar är de INTE klara. När dallret avstannat, ta ut. Låt stå. Försöööök låta stå. Snälla. När ni inte kan hålla er mera, skär upp en bit. Ät. Njut. Ta en bit till. Texta alla ni känner så ni måste ge bort lite, annars äter ni allt själv. Det vill ni inte. Inte med en halv liter grädde och tio ägg.

Man kan betala tio dollar extra för sin mumma och få den med inplanterat gräs i mitten. Eller så gör man som jag, fuskar. Köper tre stora mummor för tio dollar och klipper ner lite egenodlat konstgräs (eller sno grannens) och sticker bara ner grässtråna mitt i krukan. Det lär hålla tills dess att kylan tar död på blomman. En suddig bild på trappen finns längst ned, men va fan, det regnade. Och majsen står inte där den ska. Jag har knutit fast den på bägge sidor trappan nu. Detta får duga så länge. Jag måste faktiskt duscha också. Faktiskt!

Såhärser ni mitt fuskarrangemang framifrån. Med lite gourds. 
Laxpaj med bara fyllning. Nästan kalorifri...hahahaha!
Pajer i ugnen. På plåtar. Yes, Sir!

Kommentarer

  1. Vilka underbara bilder

    SvaraRadera
  2. Pajerna ser jättegoda ut! Och jag som inte ens gillar lax.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Recept på syltefläsk

FB och Instagram dödade bloggen.

Obegripligt korkad