Utmaning!

Egentligen borde man tala tyst om det här, men jag kan inte låta bli. De som känner mig vet att jag är besatt (bara lite) av det man i USA kallar kitchen gadgets. Särskilt då elektriska sådana. Hushållsapparater kanske, på svenska? Tänkte jag skulle lista vad jag har och se om någon i bekantskapskretsen har FLER.
Ok, here we go.

Saker jag redan har:

Kaffebryggare
Microvågsugn
Vattenkokare
Stavmixer
Matberedare
Blender (minns inte just nu vad det heter på svenska, men en sån man kan göra smoothies och sånt i)
Brödrost
Toaster oven med brödrost (kombinerad liten ugn med brödrost på toppen)
Elvisp
Stand mixer, samma här, vad heter det på svenska? Tung sak med fast visp, typ Kitchen Aid.
Foreman grill. (elektrisk bordsgrill)
Riskokare
Klassisk espressokanna
Kannor för turkiskt/jugoslaviskt kaffe, har två. Minst.
Juicemaskin som klarar morötter och allt
Elektrisk citruspress
Crock pot (elektrisk gryta för långkok, hemskt praktiskt, sätt på och gå till jobbet bara)
Gjutjärnsgrillplatta (att sätta på gasspisen så kan man grilla där)

Saker jag VILL ha men inte har - ännu:
Elektrisk äggkokare (ingen orsak, jag gillar bara hårdkokt själv)
Ny matberedare (bara för att.....)
Riktig Kitchen Aid för 300 dollar, kolla bilden! (min är budgetvariant, kostar "bara" 200 dollar)
Fritös (vet inte varför, kan inte ens äta friterat längre)
Riktigt fin espressomaskin med ångtillsatser och grejer
Elektrisk konservöppnare (behöver jag faktiskt med
Liten mjölkvisp för cappucinos (vet ni att om man vispar fettfri mjölk blir det jätteskummigt)
Våffeljärn, svensk stil. gillar inte amerikanska varianten som kallas belgisk

Jag har säkert glömt massa saker på bägge listorna, mitt huvud är lika slutkört som min kropp efter två dagars långa och hårda arbetspass, men jag pterkommer när jag kollat runt i skåpen! Nu vill jag veta vad NI har i era kök. Ju konstigare desto bättre. Och ja, Anki, Tupperwares fantastiska produkter platsar. Jag tror du vinner...

Kommentarer

  1. Om Tupperwares produkter platsar så skåpar jag ut dig! Men dom är inte elektriska. Så om dom inte räknas så ligger vi nog ganska lika. Jag har inte alla dina prylar men jag har några på din vill-ha-lista. Såsom våffeljärn och fritös och äggkokare och liten mjölkvips. Men jag tror du vinner med en eller två prylars marginal! Som en vis person sa; Den som har mest prylar när han dör vinner!!

    SvaraRadera
  2. Jag ska skaffa en mjölkvips. Bara för att jag gillar dit nypåfunna ord. Hittade en sak till! En elektrisk kaffekvarn.

    SvaraRadera
  3. Vi har det mesta på båda dina listor. Vi har det mesta med sladd om jag ska vara ärlig. Förstår inte riktigt varför bara. När man står i affären ser det ut som världens mest användbara pryl, men sen samlar den bara damm i skåpet. Jonas köpte till och med två elektriska äggkokare för att ta med en på semestern. Naturligtvis glömde vi kvar den i Sverige. Och så klagar man ibland på att man inte har pengar. Det är bara att starta loppmarknad hemma i vardagsrummet. haha

    SvaraRadera
  4. Jag vet också att Jonas köpte en apparat som man ska göra slushies med, i USA. Hur bra gick det, då? Det är för övrigt åt helvete att det inte är samma strömsystem här som där. Då kunde jag ha skickat massa roliga saker som ju är betydligt billigare här. Som min favorit, eller en av dem, min Waterpik. Den man har och sprutar vatten på tänderna med. Otrolig sak. Kostar ungefär 60 dollar här men väl över tvåtusen i Sverige. Det är ingen rimlig prisskillnad. Ibland är företagare idioter. Om de hade satt priset på en bättre nivå hade de kanske sålt fler. Och tjänat mer pengar.

    SvaraRadera
  5. Räknas Waterpik till hushållsapparater????????????????????????????? Jag vill nog inte äta hos dig mer.............:-)

    SvaraRadera
  6. Vi är gadget-virgins - har en smoothiemaker, elvisp, vattenkokare (den är snabbare) och det tror jag är allt.

    MEN vi har en elektrisk konservöppnare eftersom min man anser att man inte kan öppna konserver manuellt. Har du ingen sån eller glömde du att nämna den?

    Ja, och så har jag en dehydrator - väldigt användbart! (fast bara för att torka kyckling till hundgodis...).

    Svenskt våffeljärn vill jag också ha!

    SvaraRadera
  7. Vi är gadget-virgins - har en smoothiemaker, elvisp, vattenkokare (den är snabbare) och det tror jag är allt.

    MEN vi har en elektrisk konservöppnare eftersom min man anser att man inte kan öppna konserver manuellt. Har du ingen sån eller glömde du att nämna den?

    Ja, och så har jag en dehydrator - väldigt användbart! (fast bara för att torka kyckling till hundgodis...).

    Svenskt våffeljärn vill jag också ha!

    SvaraRadera
  8. Attans. Det är ju en av sakerna jag MÅSTE skaffa mig, en elektrisk konservöppnare. I synnerhet som mina fingrar får allt svårare att använda min gamla, den billiga som låg i en låda i det första huset jag flyttade in, over here. Visste Annika att Walmart har ett våffeljärn på sin hemsida som ser ut precis som ett svenskt. Dock finns det inte på hyllorna på MITT Walmart så det lär väl bli ett online-inköp så småningom. Så att jag kan göra våfflor en gång och sedan ställa in järnet i ett skåp. Haha! Tror aldrig jag har hört talas ens om folk som har så liiite gadgets som du! Å andra sidan har du mer Halloweenpynt än hela min stad.

    SvaraRadera
  9. Du tänker nog på Annika i Virginia och jag misstänker att hon har gadgets likaväl som Halloweendekorationer :). Jag är Annika med svenskakursbloggen.

    Men jag får kolla in det där med våffeljärnet på Walmart iallafall. Och ja, jag var anti den elektriska konservöppnaren men jag har motvilligt fått erkänna att den har sina ljusa punkter.

    SvaraRadera
  10. Oj! Förlåt mig, Annika. Jag trodde precis så, att det var Virginia-Annika. Jag är så van vid att hon är en av de få som kommenterar här, haha! Jag begriper själv inte varför jag INTE har den där elektriska burköppnaren. Helt klart en brist i mitt hus. Eller?

    SvaraRadera
  11. Hm..har allt på din lista INKLUSIVE en HELT oanvänd waterpik..eh vill du byta mot lite marsansås? Det blir ett jämt byte.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Recept på syltefläsk

FB och Instagram dödade bloggen.

Obegripligt korkad