Stackars kungajävel

Jag vet, det är att ödsla sympati och det finns viktigare saker att tycka till och synd om.
Men jag tycker lite synd om svenske kungen. Först sätter hans blivande svärson på någon skankig norska som berättar allt i skvallerpressen. Hans dotter gifter sig med en ofrälse, en gym-ägare. Sedan dejtar hans son en utvikningsbrud, en dokusåpatjej av rang. Nu, efter många års tystnad, ges en bok ut med massor av snaskiga detaljer om kungens eget privatliv - eller ska vi säga sexliv. Sexiga Camilla Henemark pekas ut som en i en rad av älskarinnor, det är stripklubbsbesök där kungen tillbringat timmar i avskilda rum med betalda kvinnor (ska vi gissa att det är skattepengar som betalat kalaset i form av apanage) och en hel del annat. Jo, jag tycker faktiskt lite synd om honom. Om inte annat blir det svårt för honom att vara trovärdig i den egna familjen när han vill hindra lille Carl-Philip från att träffa sin kärlek.


Visst är det rätt att granska kungahuset. Visst borde insynen i vart pengar tar vägen vara större. Visst ska kungahuset kunna kritiseras. Visst kan man ifrågasätta hela systemet med att HA ett kungahus år 2010. Men kan vi inte stå över snaskigheterna? Det drabbar dessutom inte bara kungen. Det drabbar de eventuella kvinnor som pekas ut och de har inte samma mäktiga skyddsnät som kungen själv har. Sex säljer, jag vet det. Men jag kan ju tycka att det är lite ledsamt. Vem av oss vanliga dödliga skulle överleva en sådan granskning av vårt eget privatliv? Se det uthängt på bild och i rubriker? Inte jag. Absolut inte. Skulle inte vara ett dugg kul. Vart tog snällheten vägen?

Kommentarer

  1. Snällheten gäller bara folk själva, inte andra. Det är alltid trevligare att hänga ut andras byk offentligt än att se sin egen.

    SvaraRadera
  2. Lämna snaskigheterna därhän Inget att ödsla energi på!Det mesta verkar vara hörsägen Och varför får en gammal gangster kille så mycket utrymme i TV ?Debatten i går ingav inte förtroende för någondera part tycker jag så därför ägnar jag inte mer tankemöda åt detta.

    SvaraRadera
  3. Hm, han och hans familj får en massa pengar från skattebetalarna varje år. De som jobbat nära honom de senaste 30 åren säger att han är fullblodsalkoholist.

    Om han och hans vänner vill ha "kaffeflickor" så är det ingens angelägenhet OM det inte sker på skattebetalarnas bekostnad. Vilket det gjorde.

    Så. Vad är min poäng? Jo, att om man vill knulla runt så får man göra det, inga som helst problem, men ska man göra det OCH begära skattepengar för att financiera det så ska man vara beredd på att det snackas.

    Allt jag kan säga är: Stackars Silvia.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Recept på syltefläsk

FB och Instagram dödade bloggen.

Obegripligt korkad