Tackgivardagen

Jaha, nu har jag lekt med en iPad. Fem minuter tog det att bli förälskad. Jag vill haaaaa! Har aldrig velat ha en pryl lika mycket. Den skulle bli min bästa vän. Men icke sa Nicke. Det blir inget med den saken, inte på länge.

Thanksgiving har kommit och gått. Gårdagen var stressig men kul, blodprov (som sagt, min hobby är besök på sjukhus och hos doktorer) och det tog för ovanlighetens skull över en timme. Kom till sjukhuset vid lunch och det var väl som dom säger i gamla JC-reklamen, en "bad idea". Lyckades komma försent till jobbet, jobbade som en liten galning från ett fram till halv tio (jo, vi var precis så upptagna som vi hade förväntat oss), rusade hem till moster där kusinens alla barn befann sig. Dom hade redan hälsat på nere i baren, lekt tafatt med oss i köket, ätit, gapat, haft skoj. Sen hade vi massa mera skoj tills dess att lilla Della tyckte det var dags att gå hem till mig. Hon skulle sova över. Ännu mindre Nora följde med, vi tittade (återigen) på Alice i Underlandet med Johnny Depp (som jag inte skulle sparka ur sängen direkt), jag fick tagit en dusch och sedan satt jag och Della och gosade med ett kilo färska hallon, uppkrupna under en filt i soffan. Lycka.

Nora hade somnat vid det laget. Midnatt typ. Hennes pappa hämtade upp henne i en filt strax innan två (så blir det när man driver restaurang, tur att barn vänjer sig vid att sova sig igenom nattliga bilturer). Jag och Della fick krypa i säng och prata om livets väsentligheter, som om det är okey att pussa pojkar på kinden och vart själen egentligen sitter på kroppen. Della trodde att den satt under fotsulan. På engelska är det ju samma ord. Soul and sole.

Lyckades kravla oss upp vid halv tio (vi somnade väl vid tre) och morbror lagade brunch till oss alla. Bacon, äggröra, stekt potatis. Mera mys, mycket prat. Gick hem ett par timmar, kokade mängder med potatismos (2,5 kilo smör, då fattar ni), gjorde CHOKLADBOLLAR (nä, i mitt huvud heter det negerbollar. Sorry, så gammal är jag) och en massa cornbread. Kalkon, ärtor, majs, tranbär... Middag vid halv sju, äta tills man knappt kan röra sig. Duka av, koka kaffe, äta citronsorbet. Ännu mera prat. Mata hunden med rester, be en bön att han inte spyr senare och man kommer att få skäll för att man matat den med ett kilo kalkon. Sen packjade vi in oss i ett antal bilar och åkte upp till ena kusinens hus för efterrätt. Jo tack, det var precis vad som behövdes vid det laget. Jordnötsfudge, kakor, rulltårta, popcorn, ostbollar, chokladbollar... Just det, vi pratade hela tiden! Det är ingen tyst familj detta och vid det här laget hade den spätts på med kusinens frus syster, man och ytterligare fyra ungar. (Vi glömde faktiskt 15-åringen när vi lämnade mosters hus, det är inte helt lätt att hålla koll på tio barn).

En drös med ungar försvann med någon vuxen vid midantt. Black Friday. Himla konstig tradition som jag aldrig sett med egna ögon. Alla affärer har JÄTTEREA och den börjar vid midnatt eller vid fyra på morgonen. Folk är som galna, varje år är det folk som dör, blir nedtrampade på Walmart i jakt på en billig TV eller en leksak till löjligt lågt pris. Jag gillar att shoppa men där går gränsen. Så jävla kul är det inte. Stanande kvar i huset och åt lite mer istället. Nu har rösten tagit slut och jag vill aldrig äta mera, aldrig prata mera. Bara dricka isvatten och se en film i lugn och ro. Det är rea imorgon också. Och snö! Det ska snöa imorgon! Bra grejer. Ska drömma om en iPad inatt. Tävlar om en iPad på favoritbloggen The Pioneer Woman, har jag tur så vinner jag! Hon lottar ut värsta bra grejerna varje vecka. Någon gång ska jag ju ha tur... Gärna denna gång.

Kommentarer

  1. IPad ja. Årets julklapp här. Svenskarna har ont om pengar. Aha man behöver inte betala förrän feb. Då är det ju inga problem. Då handlar vi! Inte så lyckat kanske. Men Allum ska få ett besök när du kommer. Eller hur? Puss!

    SvaraRadera
  2. Otroligt att en så dyr leksak kan bli årets julklapp. Idiotiskt. Men självklart ska Allum få ett litet besök eller två... Kram och puss!

    SvaraRadera
  3. Alice i underlandet med Jihnny Depp är suverän!
    Man blir proppmätt av att läsa detta inlägg :-), men vad mysigt ni har det!

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Recept på syltefläsk

FB och Instagram dödade bloggen.

Obegripligt korkad