Dollars bye bye


Feber, feber, feber. Jag ska inte låta dig vinna. Det gör ont i lungan när jag rör mig. Men jag är ju vaccinerad mot lunginflammation, så det tror vi inte på. Besvärjde förkylningen idag genom att ge mig ut i snöstormen med Regan för en vild shoppingtripp på Walmart, detta Mekka för lowlifes and discounts. Handlade mat och annat för 213 dollar. En kyrka till min kyrksamling, gosiga tofflor som är som stövlar (jag veeeet att jag inte behövde dem, men jag blev kär, se själva, man blir liksom en JEDI när man tar på dem), massa mer sljusslingor så jag kan göra en julgran i sovrummet, på väggen. Tvättmedel, soppåsar, hushållspapper, allt möjligt löjligt. Till och med en julklapp till Anki! Nu har jag ingredienser till att göra julgodis med ungarna när de kommer. Marsipan till mig (och tro mig, det är ett helvete at göra marsipan utan en mandelkvarn men jag ger mig inte, jag ska köra min food processor tills den bränner sönder) och sen snickers till barnen. Ankis och Carolines recept. Så jävla gott att ni inte kommer att kunna sluta äta. Perfekt för barnbak eftersom man bara värmer upp en del av smeten i början, inget att bränna sig på direkt.




Snickers á la Anki

225 g jordnötssmör (chunky)
2 dl ljus sirap
1 dl socker

Häll i kastrull, värm upp, rör om. Koka inte!

1 tsk vaniljsocker
1 dl kokosflingor
1 liter cornflakes

Blanda i och rör efter att ha tagit kastrullen från plattan.

Chippa ut på bakplåtspapper i långpanna, plana till, smält 250 g blockchoklad och bred över.
Ställ kallt. Skär upp!




I övrigt har dagen varit lugn. Sov länge och gott, sen lite datasurf med Aftonbladet och favoritbloggarna, allt till tonerna av julmusik. Pratat med Sverige på telefon, sen som sagt ut i snön (ja, ja, det snöar och det ligger kvar!). Efter det att jag och Regan släpat in alla varor och sedan tält undan allt (bara det ett stort företag), satt hon kvar medans jag skalade och hackade grönsaker att lägga i min crockpot. Crockpot är en mycket bra amerikansk uppfinning. En stor form i keramik som man placerar i en botten som man sen pluggar in i väggen. Min ser ut så här fast den är grön. Locket på, ställ in värmen och sen kan man gå och lägga sig eller gå till jobbet. När man vaknar alternativt kommer hem, har man maten klar. Långsamt kokad grönsakssoppa, eller mört kött eller vad man nu vill ha. Jag lade ner potatis, selleri, morötter, färsk chili, persilja, kycklingbuljong, Mustard greens (vad nu det blir på svenska) och lite strimlad vitkål. Hoppas det blir gott.


När man sen vill servera, kan man bara ställa fram själva keramikformen. Vill man ta med varm mat till knytkalas tar man med hela apparaten och pluggar in den på plats. Väldans bekvämt, som det mesta amerikanarna kommer på.


Nu ska jag gå ner och försöka göra ett paket av saker jag ska skicka till lilla mamma. Dags att få iväg det över Atlanten. Ska kolla om det blir billigast med posten eller UPS.


Och nej. Ingen julgran ännu. Jag ska inte tillåta mig själv att ta upp den från källaren innan jag köpt och BYGGT bokhyllor. Måste till Target. Love Target. Eller kanske jag borde spetsa in mig på IKEA?


Kommentarer

  1. Tack för besöket. Krya på dig fort! Det är inte kul att vara sjuk.

    Ha det så bra!

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Recept på syltefläsk

FB och Instagram dödade bloggen.

Obegripligt korkad