Julefrid och maniskhet

Okey, jag erkänner. Jag är helt manisk, har sprungit runt och stressat i exakt tolv timmar nu, inte suttit ner mer än totalt tjugo minuter i en bil. Började jobba vid tio för att förbereda ett stort julparty som skulle komma vid halv tolv. Trettio personer där. Sedan massa vanliga gäster och ett nytt party vid halv fem. Tjugo glada pensionärer som ville ha förrätt, varmrätt och dessert. Jag har nog gjort femtio sallader idag, minst. Inte hunnit äta mer än en ruta Snoddas eller vad dom nu kallas på hela dagen. Blev upplockad vid sex på jobbet av kusin som körde till spritaffären i Duncansville där jag investerade i Galliano (oh så gott med Hot Shots, minns någon dom?), en flaska Starbucks kaffelikör (ljuvligt gott att blanda med mjölk, is och kanske en skvätt vodka, sen köra i mixern och servera i Martiniglas, en dröm för alla som gillar Frappucinos), en flaska av världens godaste Rom (den tillverkas i Västindien och heter Pyrat, drick den ren med bara lite is och kanske, kanske en skiva lime, paradisiskt len), samt en box med lättdrucket vitt vin att ha i kylskåpet. Jag dricker alldeles för lite. Nästan aldrig. Kanske tar en drink i månaden. Det ska bli ändring på den saken.
Sedan stannade vi till i tobaksaffären och på Target där jag kollade efter bokhyllor som dom naturligtvis INTE hade några inne av den sort jag vill ha. Antar att jag får kolla på IKEA eller beställa från Target med hemkörning. Dessutom var moster hos slaktar Eriksson idag och köpte med sig 5 kilo fläsk till undertecknad som jag ska göra den Bohusländska specialiteten Syltefläsk av. Man kokar färskt (icke rimmat) fläsk och sedan lägger man det i saltlake (rör ut massa salt i varmt vatten tills det har löst sig och en potatis flyter, då är det salt nog). Efter nästan en vecka tar man upp och provsmakar (det hela ska naturligtvis stå kallt under tiden). När rätt sälta uppnåtts, äter man det med en god senap, gärna på vörtbröd. Oj vad gott. Det ser inte gott ut, för fläsket blir alldeles grått, men det smakar desto bättre. Jag har fått muslimer att gilla det (och nej, jag lurade ingen, dom kunde bara inte låta bli).

Kom hem vid åtta och nu har jag i två timmar diskat, satt upp ljusslingor i trappan, på väggen i sovrummet (som en gran typ, kolla IKEAs julkatalog så fattar ni), ställt ut sopor, vattnat blommor, burit upp kartong som innehåller min fina vita gran från källaren samt en massa annat. Nu ska jag inte göra mer. Bara duscha och titta på TV. Jooo, jag måste ju kola lite på IKEA:s hemsida så jag vet vad jag kan köpa på torsdag när jag åker dit. Roligast på hela dagen var att min favoritjugoslav ringde från Sverige. Såhär såg han ut för massa år sedan när vi busringde till folk i hela världen.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Recept på syltefläsk

FB och Instagram dödade bloggen.

Obegripligt korkad