Rugguggla

Ibland funderar jag över huruvida man är riktigt klok i huvudet. Nu har jag suttit vid datorn i två timmar och frusit. Det regnar ute, hela huset är utkylt och fuktigt men tror någon att jag reser mig upp och stänger fönstren som står öppna i tre rum här på övervåningen? Nä. Jag sitter kvar och blir kallare och kallare. Strumpor har jag tagit på mig, för de låg under skrivbordet så jag slapp resa mig. Lathet in absurdum.

Första lediga dagen på nästan två veckor. Sov löjligt länge, drack kaffe och spelade lite Bejeweled eller vad det heter. åkte med hela familjen ut till TJ Max och lyckades sansa mig och köpte bara en fin stor skål för sex dollar. Hade tänkt köpa en jättefin ängel att hänga upp på väggen, men den tappade jag inne i affären så den gick i tusen bitar. Trodde jag skulle behöva betala 16 dollar, men icke. Serviceandan i det här landet slår allting. Don´t worry, honey, no problem. Alla säger honey. Gulligt.

Sen åkte vi till baren (man kan ju inte stanna borta från sin arbetsplats bara för att man har en ledig dag, eller hur? Vi var hungriga som fan, jag beställde en Cobb Salad och orkade väl ungeför hälften. Tänk er ett berg med romaine sallad, täckt av bacon, blåmögelost, tomater, purjolök, ägg, avocado och ett kvarts kilo kycklingfilet. Massa mat blir det. Kusinen var värre. Han beställde in friterad zuccini och friterade lökringar till förrätt, sedan tre huvudrätter: Souvlaki (grekiska grillspett med Tzatziki och tomatsallad), friterade kycklingvingar i hot sauce och en Quesadilla med salsa och gräddfil. Och han åt nästan upp alltsammans. Otroligt. Men sant.
Efter middagen gick kusindotter Maya med hem till mig för att som hon uttryckte det, hang out. Vi bakade en lime sockerkaka med hemsk grön glasyr på och som pricken över i, satte vi dit en Spiderman-dekoratíon och lite svart glasyr. Dessutom tvingade hon mig att ge henne minst sju matte-prov. Tjejen har nyss fyllt sex och idag har hon lärt sig gångertabellen och att addera siffror i tusentalen. Uppställda och snyggt utförda. Hon är ett litet geni, den damen. Om en vecka kan hon mer matte än vad jag lyckats lära mig på 42 år. Maya är hon till höger, damen till vänster är kusinen Emma.

Vid nio gick vi ner till moster och tvingade alla att äta illgrön kaka. Mera matte och nästan midnatt innan hon skulle sova. Jag och moster gick ner till baren för att ta en drink. Av någon anledning blev det ingen drink för min del, bara en massa snack med kollegorna i köket. Alldeles för mycket folk ute i baren, kände mig folkskygg. Nu har jag spelat mera dataspel och väntar på kusinen som ska komma förbi på natt-fika efter det att han stängt baren. Klockan är snart halv fyra och en kopp the skulle smaka bra. Och stängda fönster. Innan jag får lunginflammation.

Kommentarer

  1. Asfalten tassar förbi och lämnar en kaskad av cocosflingor efter sig...receptet är:

    Lilltjejens Havrebollar

    250 gram rumstempererat margarin
    2 1/2 dl socker
    7 1/2 dl havregryn
    1msk vaniljsocker
    1msk kakao
    1/2 dl kokt/brygd kaffe (kallt)

    Gör så här:

    1) Vispa (med elvisp) socker och margarin poröst, tar 5-6 minuter
    (matberedare funkar också, men korta ner visptiden för annars blir konsistensen för lös)

    2) Häll ner resten av ingredienserna i bunken och vispa med elvispen i ytterligare 5-6 minuter

    3) Ta en lagom klick och ha ner i cocosflingor, gucka runt tills hela klicken är täckt av cocos och forma sedan till fyrkant (de säljs som fyrkanter i kiosken; God only knows why det inte finns runda eller avlånga eller S-formade...)

    4) Lägg in i frysen en stund så att de stelnar, annars går det bra med kylskåp, men det tar längre tid.

    Enjoy!:)

    Hälsningar från Asfalten

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Recept på syltefläsk

FB och Instagram dödade bloggen.

Obegripligt korkad