Samla på saker

Julen är snart här. Fridens högtid. Eller? I Jerusalem slåss munkar och präster som galningar vid Jesu grav. I Guds namn. Hur är det möjligt?

Man kan spara på mycket. Böcker, gamla leksaker, plastburkar, papper. Utanför Chicago hittade man en kvinna som sparat sina syskon. Hon bodde kvar i ett hus och i tre rum låg tre döda syskon under tre filtar. Två var redan skelett, den siste verkar ha dött i våras. Hon var lite ensling, säger grannarna. På Halloween stod hon på trappen och delade ut godis till barnen. Antar att det blir ensamt i huset nu när syskonen försvinner. Fascinerande att tänka på är att de dött vid olika tider, alla utom den förste har levt med sitt (sina) döda syskon i huset. Kanske hade de kommit överens om att göra så. Spara varandra. Aldrig skiljas åt.



Det finns söta dockor som kallas Living Dead Dolls. Min vän har fått en. Jag har ingen fått. Man kanske kan göra dem själv? Zombiedockor. Med dödscertifikat.

Jag vill se den nya svenska filmen Låt den rätte komma in. Tyvärr kommer den nog inte till biografen i lilla Altoona. Kanske går den fortfarande när jag kommer till Sverige.

Nu är jag i baren. Gör inventarie. Räknar servetter, burkar med kronärtskockor, kikärter, frysta lökringar, Hot Sauce och räkor, stekar och kycklingbröst. Allt ska räknas, i alla fall på ett ungefär. Sen ska jag beställa. Har lekt affärsföreståndare idag i antikaffären. Tre kunder på hela dagen. Sålt en duk för tre dollar. Hann med att skriva en del. Dricka kaffe. Äta soppa.

Är arg för att kockarna bränner bacon och inte har en hjärna att tänka med. Är glad att jag snart kan gå hem och mysa. Ska ta en lång dusch, lägga om mitt sår. I morgon är det dags för sårdoktorn igen. Han är snäll.

Det är kallt nu, antagligen minusgrader. Dags att börja elda i pannan, dags att betala höga gasräkningar. Men det slipper jag i december! För då är jag i hemlandet och käkar svenskt godis.

Kommentarer

  1. man kan läsa om saken på gp:s hemsida så det har spridit sig ända hit

    SvaraRadera
  2. Att någon samlar pyjamasar ,en annan sparar på skor, verkar ganska sunt i jämförelse!

    SvaraRadera
  3. Jag har sett Låt den rätte komma in. Den är helt fantastiskt bra!Lyckas förmedla samma känsla som i boken. Och jag älskar min nya kamrat som ligger i sin kista. Om ingen vill ge dig en så får du köpa en själv!

    SvaraRadera
  4. Den är så BRA!!! Hoppas att den kommer ngnstans i närheten av dig. Som du kanske såg på min blogg såg jag den i DC i lördags.
    Boken är bättre, och jag tycker mkt fattas i filmen, men YESSS den är så bra. Har en sådan fin känsla och nerv.
    Hoppas du kan se den i sverige, om inte så har du ngt kul att se fram emot på dvd!!

    SvaraRadera
  5. Har jag uppfattat saken rätt? Vill någon ha en docka som ligger i en kista ? Säg att det inte är så!

    SvaraRadera
  6. Hej Ullismamma. Det är inte så allvarligt. Kartongen har den formen men det är en kartong. Dom är faktiskt fina.

    SvaraRadera
  7. Tack Anki. Det Förklarade saken lite mer . KRAM

    SvaraRadera
  8. Mamma. Din dotter, som du har uppfostrat (mycket väl, om jag får säga det själv) skulle gärna ha en zombiedocka som ligger i en kista. Du har oxå barn som studerat skräcklitteratur på hög akademisk nivå, och det gick ju rätt så bra, eller hur? Lite morbid får man vara. Det är bara hälsosamt. (?) Jag har beställt bken, Annika, på Barnes & Noble men eftersom Altoona ligger i utkanternas utkant i en annan dimension (verkar det som) har den ännu inte kommit hit. Men jag längtar...

    SvaraRadera
  9. Tror du nmin dotter att jag ska köpa en docka i en kista !!!!!!! så beklagar jag att du inte känner din mor så väl som du kanske trodde ! It´s not gonna happen !!!!!!!!! Men kramar i massor får du av mig

    SvaraRadera
  10. Jaaa, man kan verkligen inte kalla din blogg tråkig! hajade flera gånger till vid detta inlägg. Och detta med "söta" living dead dolls....jag förstår inte alls varför man skulle vilja ha en sån. Skulle du kunna förklara...? :)

    SvaraRadera
  11. Jemaya... jag tror att det jag skriver måste läsas med en hel del cynism. Men visst gillar jag lite konstiga saker, som zombie-dockor och Halloween och skräckromaner. Jag gillar när man tar en sak och vänder det om, förvandlar dockor, som ju av naturen ska vara söta och tillmötesgående, till halvpsykotiska levande döda. Hoppas jag inte skrämde bort dig!

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Recept på syltefläsk

FB och Instagram dödade bloggen.

Obegripligt korkad