Den kärleken...

Nu är det sannerligen fullbordat. Jag har blivit amerikaniserad. Inte nog med att jag börjat gilla tanken på frivilliarbete som en av grundstenarna i socialt ansvar (se där, en förfärande tanke), jag har skaffat Throw pillows. Ja, det är helt sant. Jag är nu stolt innehavarinna av två stycken slänga-på-sängen-kuddar och GIVETVIS är dessa kuddar färgmatchade med överkastet. Inte kan jag sova direkt på vare sig kuddar eller överkast heller, materialet är alltför ömtåligt. Mjuk sammet, silkigt linne och så pärlbroderier som salt på kakan. Men snygga är dom och de är första steget på min sovrumsförvandling. I morgon ska jag visa Handy Man Fred en liten ritning jag gjort på hur jag skulle vilja att min säng med himmel ska se ut. Och så ska jag fråga honom om han kan bygga den till mig.

Fred är en New Yorkare som hamnat här i Altoona. Puerto Rican, tror jag att han är, mulatt och hemskt snäll. Han och hans gravida fru flyttade in i en av min mosters lägenheter och så hyrde de en affärslokal av moster också. Där har dom långt om länge öppnat en Convinience Store där vi alla kan köpa cigg, mjölk, godis, smör, bröd. Ja, ni fattar. Dom har hunnit få en liten dotter som heter Jade och numera är 9 månader och fantastiskt söt.

Fred har en tragisk barndom bakom sig. Mamma ville inte ha honom så han är uppfostrad av diverse släktingar och man kan se på hans klädstil och personlighet att han nog varit lite vild i yngre dagar. Sen träffade han då Crystal, en ung vit tjej som jobbat som strippa och som fick barn redan i High School. En dag på skolgården var det en klasskamrat som sa att hennes son var en Spic (dvs inte vit och därmed inte bra). Crystal svarade med att säga att tjejen inte hade rätt att kalla hennes son för en spic. Tjejen svarade med - I can say what I want, cause your kids dad is my boyfriend. Crystal blev arg. Slog ner tjejen. Hårt. Sparkade på henne när hon låg ned. Satte sig i bilen och körde över tjejen. Två gånger. Sen var hon klar. Satte sig på trottoarkanten och väntade på polisen. Då hamnade hon på dårhus och pojken hos mormor. Han är nio, tio år nu. Crystal har visat bild.

Det strävsamma paret startade alltså sin lilla affär efter det att kärleksbarnet fötts. Ganska fort tröttnade mama Crystal. Det var jobbigt att stå i en affär med en liten unge. Kunderna ville ju ta på barnet. Alltså kunde hon inte jobba. Fred som är utbildad elektriker och kan tjäna bra med pengar på det, fick istället sälja Red Bull och mjölk och Marlboro Lights och inte tjänade de några grova pengar heller. Man gör ju inte det i början. Crystal verkade jätteförvånad. Ibland fick hon hösnuva och då var hon tvungen att ligga och vila hela dagen medans Fred tog hand om barn och bussiness.

Fred och Crystal är nu skyldiga flera hyror, både för affären och för sin lägenhet. Eftersom Fred som sagt är en yrkesstolt elektriker börjar han hjälpa till i baren, min mosters. Hon vill vara snäll, hon tycker om honom, han är vänlig och hon vet ju hur det är att vara ny och starta eget. Hon ger honom så mycket udda jobb hon bara kan, och en hel del elektriskt. Fred är mycket proffsig, gör strålande jobb varje gång, alla älskar honom. Crystal är inte lika glad. Eller rättare sagt, hon börjar bli VÄLDIGT glad. Växlar mellan att tralla och dansa hiphop i affären med att få hysteriska utbrott. Frågar alla varför Fred tjatar om att hon borde ta sin medicin. Alla fattar varför.
I söndags hade vi som bekant en väldigt stressig Brunch. Moster ringde och frågade om Fred kunde komma ner och diska för oss ett par timmar. Han kom på två röda och gjorde som alltid ett strålande jobb. Han fick dessutom ta isär och rensa Grease Trapen i köket och jag ska inte ens förklara vad det är, bara att det är ett hemskt, illaluktande, geggigt jobb. Mitt i detta kommer Crystal ner med tösen i famnen och säger blek i ansiktet - Fred, I have a problem, I need you at home. Fred går så klart.

Kommer ner igen två timmar senare och berättar att Crystal tagit barn, bil, kläder och alla pengar förutom 30 dollar och lämnat honom. Skälet var att han inte borde jobba på Fars Dag. Detta från en kvinna som är skyldig flera tusen i obetalda hyror och som tvingar sin man att leka kassabiträde när han kunde vara ute och faktiskt dra in tillräckligt med cash för att försörja både familj och affären. Han köpte sig ett sexpack Budweiser och en hamburgare och gick hem till en tom lägenhet. Affären öppnade han nästa morgon. Men ledsen är han. Det är svårt med kärlek.

Nog om detta, han gör alltså bra jobb vad det än gäller. Så kanske kan han snickra ihop en säng gavel till mig som kan hålla upp min sänghimmel! Överkastet kag köpte går i fina gröna nyanser, men jag tror stenhårt på att man kan kombinera grönt med rött utan att det ser ut som om jultomten bor där. Ni ska få se resultatet så småningom. Nu ska jag duscha och har inte tid med er längre.

Kommentarer

  1. Hej kära väninna.
    Det blir säkert fantastiskt vackert i ditt sovrum, helt efter ditt signum kan jag tänka. Blir spåäänade att inspektera näjag kommer över. Jag vill också ha massa tyger och färger i mitt sovrum!!! Skall jobba som en galning efter semestern för att få ihop pengar till biljett.
    Kram

    SvaraRadera
  2. mamma kommer i slutet av augusti och stannar en hel månad, hon ska köpa biljett nästa vecka! Och när kommer du då_____????

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Recept på syltefläsk

FB och Instagram dödade bloggen.

Obegripligt korkad