Ljuvliga svenska sommar

Det känns precis som svensk sommar! Fjorton grader varmt vid midnatt, bara 25 grader under dagen, svala vindar som man med lite fantasi kan inbilla sig kommer från havet. Allt detta gjorde det lätt att vakna tidigt, städa, sitta med moster och dricka Löfbergs Lila ur svenska kaffekoppar (som jag fått av älskade Janja) och göra schema och sen jobba mellan 2 och 10. Och ändå ha energi kvar att städa mera i källaren, hemska projekt. Fick slängt fem sopsäckar i alla fall, alltid en början. Snart kommer lilla mamma och det är bäst att det är perfekt när hon kommer, annars får jag skäll. Tur att jag har lite motivation som jagar mig med blåslampa.

Läser om alla Amerika-svenskar som just nu njuter av svenska jordgubbar och kalla nätter och blir ganska avundsjuk måste jag säga. Hoppas ni har skoj!

Följande kunde man läsa i Aftonbladet idag.
Var femte amerikan över 20 år har prövat tyngre droger, som kokain och crack. Det visar en omfattande undersökning från USA:s nationella centrum för hälsostatistik som publicerades på fredagen, skriver TT. Mig förvånar det inte. Lilla staden som jag bor i hade knappt några problem med tunga droger för sex, sju år sedan. EFtersom vi ligger strategiskt till mittemellan Pittsburgh, Philadelphia och New York, så bestämde sig politikerna för att det var en bra idé att etablera lite Rehab Centers här. Tack för det.


Vissa blidde säkert rehabiliterade, men de flesta bestämde sig helt enkelt för att stanna i Altoona, ta hit sina familjer och starta nya liv här. Det är billigt att leva här, mycket billigare än i storstäderna. Och tyvärr fanns drogproblematiken kvar hos de flesta av dessa nybyggare. Nu är drogerna allsmäktiga. Unga, smarta, vackra tjejer och killar tar heroin, käkar Oxicoton, röker crack. Och dör på löpande band. Gängen har etablerat sig de senaste två åren. Bloods and Crips. Snart kan ingen bar i stan ha dans, för dans är lika med en DJ och en DJ kommer att spela hiphop och med hiphopen kommer gängen och med gängen kommer våldet och vapnen. Underbart. Och alla hederliga, hårt arbetande svarta som bor här i stan kan knappt visa sig ute längre. Ännu bättre. Och den ljusnande framtid är vår!

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Recept på syltefläsk

FB och Instagram dödade bloggen.

Obegripligt korkad