Hemlängtan


Annika i Reston hade en lista som gjorde mig hungrig. Jag utmanar Anki att fylla i!


1. Kaffe med eller utan mjölk/grädde (eller Renat för den delen)?

Svart som synden. Ett par gånger om året får jag för mig att dricka med socker och grädde. Riktig grädde. Och jo, lite sprit i kaffet är gott.


2. Lakrits, med eller utan salt?

SALT! Ju saltare desto bättre. Måste till IKEA snart.


3. Nyponsoppa, med eller utan glass?

Helst inte alls, men om, så kanske med glass. Det var länge sen sist.


4. Köttbullar, med eller utan lingonsylt?

Nuförtiden, med lingonsylt. Men det är nog bara för att jag bor i Amerikat. Man blir lite extra svensk då.


5. Ärtsoppa, med eller utan fläsk?

Ingen ärtsoppa alls. Men ge mig fläsket.


6. Glögg, med eller utan mandlar?

Glögg är ganska äckligt, och mandlar som ligger i glögg blir sega. Usch.


7. Filmjölk, med eller utan socker?

Bara fil. Kylskåpskall. Oj som jag saknar fil, kanske mest av allt från Sverige, hittar bara Kefir, men det duger även om det är oförskämt dyrt, fyra dollar för en liter.


8. Knäckebröd, med eller utan Kalles?

Gärna med Kalles. Eller med stark ost.


9. Lussekatter, med eller utan saffran?MED!!

Sjaälvklart ska det vara saffran i lussebullar. Vilken fråga.


10. Julbord, med eller utan skinka?

Givetvis ska skinkan vara med och här i Altoona har vi ju som bekant gamle slaktar Erikson (ursprungligen norsk) som fixar oss riktigt fin gammeldag svensk julskinka for 30 kronor kilot.


11. Kalops, med eller utan rödbetor?

Inga rödbetor. Helst. Men jag kan!


12. Potatismos, med eller utan rot- (dvs morötter & kålrötter)?

Potatismos ska gvara potatismos, men äter gärna rotmos också.


13. Fiskbullar, med eller utan hummersås?

Ska vara med dillsås. Inget annat. Kanske bara panerade och smält smör till potatisen. Det fungerar. Så gjorde mamma och det vill jag ha NU.


14. Surströmming, med eller utan tunnbröd?

Ge mig bara en klädnypa att sätta på näsan och sen ge mig all mandelpotatisen skit i den ruttna fisken. Den kan norrlänningarna behålla.


15. Pyttipanna, med eller utan ketchup?

Ketchup vill jag bara ha på hamburgare, inget annat. Men stekt ägg ska det vara till pytten.


Herregud, Annika, nu är jag så sugen på svensk mat att jag inte ens vill ha sushi... Tack för det!

Kommentarer

  1. Ulrika! Du får dra till IKEA ASAP. Precis som du fattar jag inte att det ens finns lussebullar utan saffran. Vad är det för dumheter?? ;-)
    Haha, håller ju med om surströmmingen också!
    Själv tror jag att jag mest saknar godis hemifrån...

    SvaraRadera
  2. Kokt torsk med äggsås var väl en favorit förut??Men torsken är nästan slut,och man känner sig som en samvetslös person om man tänkt köpa en sådan. Men korv av alla de slag är mums.. Våren har fått ett bakslag, minusgrader inatt Men kylan lär bli kortvarig sägs det. Ät du din sushi,nyttigare än mycket av det uppräknade. Kram kram,

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Recept på syltefläsk

FB och Instagram dödade bloggen.

Obegripligt korkad