FREDAGSTEMA Om jag kunde byta karriär...

Ganska aktuell fråga för undertecknad, faktiskt. Efter tre år som Green Card-boende i USA börjar det bli dags att ge sig ut i verkligheten. Jag har haft chansen att jobba hos min moster och morbror i deras bar, som kock, men nu är det ju på det lilla viset att undertecknad inte bara börjar bli för gammal för den sortens begivenheter - jag har ju dessutom ett antal sjukdomar och skit som gör att jag inte egentligen borde jobba fysiskt över huvud taget. Det har varit tryggt och samtidigt jävligt roligt att jobba i familjeföretaget, men efter jul (då jag ska hem till Sverige) har jag tänkt hitta någon ny sysselsättning.


Men vad? Okey, jag borde skriva klart mina böcker som jag attackerar med jämna mellanrum, men självklart hade det varit lättare om jag koncentrerat mig på en bok i taget (inte fem, som just nu) och i synnerhet om jag inte haft ett jobb som faktiskt gör mig väldigt trött, rent fysiskt.


Drömmen vore att hitta en inkomstbringande sysselsättning som ger tid och ork över för skrivande. Vad kan jag? Journalist är jag ju, men på engelska är det svårt. Språket kunde jag kanske (bara kanske) komma över, men jag kan ju inte systemet här! I Sverige vet jag precis vart jag ska ringa, vem jag ska kontakta, jag kan lagarna, reglerna... Men här? Jag är ett barn.

Vad kan jag mer? Jag är väldigt duktig på arga ungdomar med drog- och våldsproblematik. Jag är bra med barn. Jag kan konflikthantering, ickevåld, organisationer, projekt, flyktingfrågor, ungdomsfrågor, krishantering... Kanske fosterbarn? Eller jobba på något Teen Shelter till att börja med.

Så för mig handlar det inte OM jag kunde byta karriär, det handlar om NÄR och till VAD... Bilden med alla huvuden får symbolisera alla valen.


Nu måste jag sova, eftersom klocklan är över ett och jag har jobbat hela dagen och kvällen och mäste vakna vid åtta eftersom kusinen öppnar sitt nya ställe i morgon. REBAR är namnet, ett flashigt hälso-inriktat kafé inhyst i en privat hälsoklubb (men cafét är öppet för alla). Goda juicer, smoothies, urgott, specialtillverkat kaffe, sallader, mackor... Ska bli spännande.

Kommentarer

  1. vi skall starta en import export firma. har tänkt att ringa och prata om saken. billiga prylar från usa till sweden dyra prylar från sverige till usa

    företen kan vi exportera lundell till amerika det var ju uppskattat i baren

    SvaraRadera
  2. skall eventuellt involvera raul också vi får prata när du kommer hit men vi bör nog börja snart. kolla upp leverantören av kepsa i den där affären som alexander gjorde sin keps

    SvaraRadera
  3. Nu blir jag riktigt konfunderad. Nyheter för mig ! Vad är på gång ?

    SvaraRadera
  4. Var lite tydlig pojk. Kolla upp vem affären använder som leverantör eller affärsinnehavaren själv? Och Lundell? Den natt vi skrålade till Lundell i baren var det BARA uppskattat av ett antal trevliga amerikaner som är väluppfostrade samt av Dan som är såååå fjollig, halvt psykotisk och som inga vänner har. Tacka fan för att han satt ner och njöt av att få hänga med oss. Vi är ju cooooola.

    SvaraRadera
  5. jag kan väl inte göra allt kolla upp eventuella leverantörer i usa.
    uffe var uppskattat som fan alla gillar uffe

    SvaraRadera
  6. Oj, ja det kommer i ett annat perspektiv när man måste byta karriär. Men om du är journalist kanske du kunde skriva och skicka hem reportage till Sverige? Förstår att det kan vara svårt att konkurrera med amerikanska journalister av alla skäl du nämner, men däremot kanske det kan finnas ett sug hos tidningar i Sverige. Inte bara nyhetstidningar utan alla damtidningar till exempel?

    Du har fem böcker på gång? Spännande! Hoppas verkligen att du får dem färdiga! Sedan kanske du inte behöver jobba för pengar! Kanske något förlag kan ge en förskottsbetalning för någon bok så att du kan jobba färdigt med den i lugn och ro?

    SvaraRadera
  7. Så du kommer hem efter jul???? Jag saknar dig! LOVE

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Recept på syltefläsk

FB och Instagram dödade bloggen.

Obegripligt korkad