Persson och Castro

Jag fattar mindre och mindre av vad som händer i Sverige. SÄPO har sina listor med potentiellt farligt folk, det kan jag förstå. Självklart mäste de ha en sorts registrering av människor som kan tänkas vilja hitta på dumheter. Det jag inte förstår, är hur Sverige kan agera precis som vore det Cuba för trettio år sedan. En psykiskt sjuk kvinna skickar hotbrev till Göran Persson, sådana brev får han nog var och varannan dag. Nu var hon ganska specifik i sitt brev, sa att Göran skulle dödas i en viss stad. Lika självklart förstår jag om polisen eller SÄPO måste agera och hämta in kvinnan.

Men att låsa in henne på sjukhus? När började vi svenskar spärra in politiskt farliga människor på psyk-kliniker? Är inte häktet ett alternativ som hade varit mer... lagligt? Det där är Castro-metoder, Cubas psyksjukhus var en gång i tiden fulla med folk som i Castros ögon var hotfulla. Man får hoppas att kvinnan redan var under en sorts psykiatrisk tvångsvård och att beslutet att låsa in henne togs av ansvarig läkare.

Nog om detta. Så här ser min nya väska ut och man kan se lite av det nya bordet också. Har tagit massa bilder senaste veckan, måste lägga upp alla mina Ett Foto I Timmen-bilder som jag tog i lördags.

Innan dess är det dags för lite Operation Uppröjning här i huset. Orkade inte göra mycket i går kväll, det blev mest tv för hela slanten. Nu ska jag tvätta, bädda, diska och plocka. Moster ringer lite senare så vi kan ut och shoppa lite mer. Med betoning på lite. Och i afton ska jag sitta med kusin bartender i baren och gå igenom hela nya menyn. Den msåte bli klar, nya datorer står och samlar damm och kan inte installeras förrän menyn är klar. Vi har massa nya idéer nu, som Brunch på söndagar och Halloween-fest i baren. Gissar att det blir en kväll med brain-storming av hög klass. Eller som Colombianerna säger, idéregn. Vackrare ord.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Recept på syltefläsk

FB och Instagram dödade bloggen.

Obegripligt korkad